Abstract
In the event of the emergency patient care, cabin crew must take the charge of the first responder quickly. The basic emergency treatment knowledge of the cabin crew consisted of 80.5%~97.8% when the emergency scene showed up in the passenger and the types of emergency care with that the cabin crew could cope were bleeding control, fever, seizures, myocardial infarction, airway management, and partial airway obstruction management. Considering these cares, the improper emergency types revealed approximately 3.2%~20.0%. In airway obstruction there was followed by loss of consciousness and this led to cardiac arrest. In case of cardiac arrest, the cabin crew must know how to check breathing and to use the automated external defibrillator(AED). The life-threatening cardiac arrest can happen to any passenger in any time, so the cabin crew should meet with the emergency accident and apply the AED to the cardiac arrest victim.
항공기 승무원은 최초 반응자로 비행기내 환자 발생 시 적절하고 신속하게 응급처치를 시행하여야 한다. 승무원의 기본응급처치 의식조사 결과, 출혈 관리, 소아 고열, 경련, 심근경색, 기도유지, 부분기도폐쇄 등에 대한 대처방법은 80.5%~97.8%로 올바르게 의식하고 있었지만 의식 없는 기도폐쇄, 호흡확인 방법, 영아자동제세동기 사용 등에 대한 대처방법은 3.2%~20.0%로 비교적 낮게 나타났다. 따라서, 본 연구결과를 바탕으로 기내에서 발생되는 환자 중 발생빈도가 높은 유형, 해결하기 어려운 유형, 생명을 위협할 수 있는 유형 등에 대한 응급처치 매뉴얼이 마련되어야 된다.