The Condition and Practical Solution of Writing Education in the Major of Natural Sciences and Engineering: Focus on the Cases of Seoul National University, Massachusetts Institute of Technology and Stanford University

이공계 전공글쓰기 교육의 실태 및 현실적인 교육방안: 서울대학교와 해외 대학(MIT, Stanford)의 사례를 중심으로

  • Received : 2011.02.10
  • Accepted : 2011.05.18
  • Published : 2011.07.31

Abstract

Writing education for the students who major in natural sciences and engineering is concentrated on just writing in liberal education. So, this article study the condition and practical solution of writing education with a focus on natural sciences and engineering. This article researches the condition of writing in these majors of Seoul National University, Massachusetts Institute of Technology and Stanford University. As a result, students keenly feel the necessity of writing in this major, but SNU does not offer such courses and few teachers that could teach it. To solve this, we propose that writing teachers of liberal education give feedback on the reports of the capstone research subject 3 or 4 times, which corresponds to 1 credit. This solution would be applicable to most universities in practice, though it is not final method.

현재 이공계생을 위한 글쓰기 교육은 전공글쓰기 교육이 부재하고 교양글쓰기 교육에만 치중되어 있다. 이러한 문제의식으로 본고는 서울대학교의 이공계 전공글쓰기 교육 실태를 분석하고 MIT, Stanford University와의 사례 비교를 통해 전공글쓰기 교육의 현실적인 방안을 제시하였다. 서울대학교의 실태를 분석한 결과, 전공글쓰기 교육의 필요성에 대한 학생들의 높은 수요에 비해 전공글쓰기 교육을 담당할 교원과 그들의 인식이 해외대학에 비해 부족해 전공글쓰기 교육과정이 부재하다는 것을 알 수 있었다. 이를 해결하기 위해 현실적으로 적용가능한 전공글쓰기 교육방안으로서 <전공설계과목>의 과제물에 대해 기존의 교양글쓰기 교원이 투입되어 3~4회의 피드백을 줌으로써 전공글쓰기 교육을 집중적으로 받는 1학점을 추가하는 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강명구 외(2008), 과학기술 글쓰기, 서울대학교출판부
  2. 김명환 외(2008), 미국 대학의 글쓰기 프로그램 연구, 서울대학교 대학영어
  3. 김훈기(2010), 공학교육인증의 글쓰기 요구와 연구 논문 작성-서울대 공대 '과학과 기술 글쓰기' 강좌 경험을 중심으로-,공학교육연구, 13(4): 3-14
  4. 박권수(2006), 이공계 과학글쓰기 교육을 위한 강의 모형, 작문연구 2: 37-59
  5. 신선경(2005), 대학 글쓰기 교육의 방향 정립을 위한 제언, 관악어문연구 30: 49-65
  6. 신선경(2008), 과학기술자를 위한 글쓰기 교육의 새로운 방향, 작문연구 7: 35-58
  7. 신선경(2009), 다학제적 연구 상황에서의 의사소통 조건, 화법연구 14: 251-275
  8. 이경우(2010), 서울대학교 재료종합설계 강의계획서.
  9. 이인영(2010), 효과적인 과학 글쓰기 교육을 위한 공학 실험보고서 고찰, 현대문학의 연구, 40: 551-578
  10. 이양숙(2010), 공학글쓰기의 새로운 위상정립을 위한 고찰, 어문연구 38(3): 489-510
  11. 이재현(2010), <사고와 표현> 교육의 국어학적 접근 방법에 대하여 -글쓰기 교육을 중심으로 한 시론-, 한국사고와표현학회 12회 학술대 회자료집: 1-8
  12. 이희원 ․ 민혜리 ․ 이경우(2008), 공과대학 교양교육 개선 방안 탐구 : 서울대학교 사례를 중심으로, 공학교육연구, 11(3), 24-32
  13. 정소연(2010a), 서울대학교 과학과 기술 글쓰기 강의계획서 http: //oge.snu.ac.kr/site/func/bbs/pds.htm(2010/10/10)
  14. 정소연(2010b), 대중적 글쓰기와 학술적 글쓰기에 나타난 수사의문문의 양상과 설득효과 연구, 수사학, 13: 245-283
  15. 정소연(2011), 대학생의 글쓰기 과제물 표절 실태와 표절 검사 시스템의 표절 예방 및 적발 효과 연구, 사고와 표현 4(1): 157-182
  16. 원만희(2010), 전공연계글쓰기(WAC)를 위한 교육 기회, 교양 교육의 기초로서의 레토리케 교육, 한국교양교육학회 발표자료집: 124-140
  17. Reave Laura(2004), Technical Communication Instruction in Engineering Schools: A Survey of Top-Ranked U.S. and Canadian Programs, Journal of Business and Technical Communication 18(4): 452-490 https://doi.org/10.1177/1050651904267068
  18. 서울대학교 글쓰기교실, (http://writing.snu.ac.kr/) (2010/10/29)
  19. 서울대학교 교수학습개발센터(http://ctl.snu.ac.kr) (2010/11/05)
  20. 서울대학교 물리학실험 (physlab.snu.ac.kr) (2011/01/03)
  21. MIT 전공글쓰기 교육과정(http://writing.mit.edu/) (2010/11/5)
  22. Stanford University 전공글쓰기 교육과정 http://ual.stanford. edu(2010/11/5)