A Case Study on Engineering Education for Scientific and Technical Writing and Presentation Using Blended Learning

Blended Learning을 활용한 이공계 과학기술 문서 작성 및 발표 수업 사례연구

  • Han, Young-Shin (Division of Semiconductor Systems Engineering, Sungkyunkwan University) ;
  • Song, Hae-Sang (Dept. of Computer Education, seowon university)
  • 한영신 (성균관대학교 반도체시스템 공학과) ;
  • 송해상 (서원대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.03.28
  • Accepted : 2011.03.18
  • Published : 2011.05.31

Abstract

This paper is being established in Sungkyunkwan University based on a new lecture, "Scientific and Technical Writing and Presentation". The course feature and core educational goal is mainly to focus on challenging students to be able to learn scientific engineering communication, recognizing problem and solving it which involve a basic process of formulating thinking and expression skills. Basically, Scientific and Technical Writing and Presentation lecture is a blended learning that will put students in various type of problem based learning (PBL) in order to distinctively build their problem solving skills and emphasizing self-leadership skills in their profession. Through group activity participants in this learning area will be exposed to more specific problems to ensure more individual participation and in the same time they will be able to actively review the objective of their own activity which are part of this course objectives.

본 논문은 성균관대학교에서 개설되고 있는 "과학기술 문서 작성 및 발표" 강좌의 특징과 핵심 교육목표에 중점을 두고 학생들에게 부과되는 과제를 중심으로 공학적 의사소통, 공학적인 문제들을 인식하며 이를 공식화하여 해결하는 일종의 사고능력과 표현능력을 동시에 훈련하는 기초과정의 측면에 기반 하였다. 과학기술 문서 작성 및 발표수업은 기본적으로 Blended Learning 학습유형중 문제 중심학습(PBL)에 기반을 두어 학생들 스스로의 문제해결력을 키워갈 것을 강조하며 자기 주도적으로 학습할 수 있는 능력을 키워주는데 지향점을 두었다. 팀별활동을 통해 학습자들이 좀 더 구체적인 문제를 이끌어내도록 참여를 장려하였고, 학생들 스스로 주제를 설정하는 능동적인 과정 속에서 자신의 활동을 객관화시켜 검토해 보는데 수업의 목표를 두었다.

Keywords

References

  1. 신희선, 의사소통능력 향상을 위한 여대생 스피치 교육의 사례연구, Speech & Communication 2006. 6: 70-10Speech & Communication 2006.
  2. 박진숙, 글쓰기의 기초와 실제 강좌 교육현황과 방향
  3. 김상현, 이공계 대학생을 위한 글쓰기 강좌의 운영
  4. 노상도 외6인, 과학 기술 문서작성 및 발표, 시그마출판사
  5. 채수진, 황성호, 프로젝트학습을 적용한 공학컴퓨터프로그래밍을 수업 효과연구, 공학교육연구 8(3): 2005.09.
  6. 최영미, 주문원, 한영신, 이공계 대학 학부생을 위한 MTP (Muti-grade Tutoring Project) e포트폴리오 평가 모형 개발, 정보교육학회논문지 10(3): 발행기관: 한국정보교육학회.
  7. 한영신, 전동훈, 반도체 공정에서의 교육용 컴퓨터 모델 설계 및 구현, 한국시뮬레이션학회, 2009.
  8. 한지희, Blended Learning을 활용한 대학강좌의 성공요인 도 출을 위한 탐색적 연구: S대학교를 중심으로. 성균관대학교 석사논문.
  9. 정혜영, 공학인증제와 과학기술 글쓰기
  10. 유정아, 유정아의 서울대말하기 강의, 문학 동네
  11. Annette Hermanns, Arno Gramatke, Klaus Henning(2007), Implementing Blended Learning for 1000 Mechanical Engineering Students Conference ICL2007 September 26 -28, Villach, Austria
  12. Petr Sojka & Roman, Technological Challenges of Teaching Mathematics in a Blended Learning Environment, Plch Masaryk University, Brno, Czech Republic
  13. Charles R. Graham, Blended Learning Systems: definition, and Future Directions, Brigham Young University, USA