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스마트러닝의 영향요인에 관한 연구 - 학습시점의 조절효과를 중심으로 -

A Study on the Factors Affecting Smart Learning -Focusing on the Moderating Effect of Learning Time-

  • 신호균 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 김영애 (금오공과대학교 경영학과)
  • 발행 : 2011.12.30

초록

본 논문은 정보기술수용모형의 사용용이성과 유용성이 스마트러닝의 수용태도와 사용 의도에 미치는 영향에 대한 연구를 수행하였다. 또한, 스마트폰을 활용한 학기 초와 학기 중 및 학기말의 학습시점에서 사용용이성과 유용성이 수용태도에 미치는 영향의 차이를 분석하고, 이를 바탕으로 학습시기별 차별화에 대한 필요성을 인식하였다. 본 연구의 분석결과 스마트폰을 활용한 학습자들의 영향 요인들 간에 차이가 있음을 인식하고, 대학에서 실시하고 있는 스마트 캠퍼스 구축의 실효성을 높이기 위해 스마트러닝의 유용성을 중요요인으로 학습에 대한 관련성과 주관적 규범을 고려한 스마트러닝 시스템 구축과 학습시기를 고려한 다양한 스마트러닝의 설계에 대한 필요성이 인식되었다.

This study was performed to figure out the effects of perceived usefulness and ease of use in Technology Acceptance Model(TAM) affecting acceptance attitude and intention to use in smart learning. In addition, the study recognized the need for differentiation of learning time by analyzing the difference of effects influencing acceptance attitude of perceived usefulness and ease of use during learning time, which is at the beginning, midterm, and at the end of the term. As the results of the study, it showed that there were differences between the factors, the learning time of which was considered, affecting acceptance attitude and intention to use. Furthermore, in order to improve the effectiveness of building a smart campus, which is currently under the construction, the study argued that universities need to consider the learning relevance and subjective norm as important factors in perceived usefulness of smart learning. Finally, the need for the design of various smart learning types became accepted considering learning time.

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