DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Factors Affecting Smart Learning -Focusing on the Moderating Effect of Learning Time-

스마트러닝의 영향요인에 관한 연구 - 학습시점의 조절효과를 중심으로 -

  • 신호균 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 김영애 (금오공과대학교 경영학과)
  • Published : 2011.12.30

Abstract

This study was performed to figure out the effects of perceived usefulness and ease of use in Technology Acceptance Model(TAM) affecting acceptance attitude and intention to use in smart learning. In addition, the study recognized the need for differentiation of learning time by analyzing the difference of effects influencing acceptance attitude of perceived usefulness and ease of use during learning time, which is at the beginning, midterm, and at the end of the term. As the results of the study, it showed that there were differences between the factors, the learning time of which was considered, affecting acceptance attitude and intention to use. Furthermore, in order to improve the effectiveness of building a smart campus, which is currently under the construction, the study argued that universities need to consider the learning relevance and subjective norm as important factors in perceived usefulness of smart learning. Finally, the need for the design of various smart learning types became accepted considering learning time.

본 논문은 정보기술수용모형의 사용용이성과 유용성이 스마트러닝의 수용태도와 사용 의도에 미치는 영향에 대한 연구를 수행하였다. 또한, 스마트폰을 활용한 학기 초와 학기 중 및 학기말의 학습시점에서 사용용이성과 유용성이 수용태도에 미치는 영향의 차이를 분석하고, 이를 바탕으로 학습시기별 차별화에 대한 필요성을 인식하였다. 본 연구의 분석결과 스마트폰을 활용한 학습자들의 영향 요인들 간에 차이가 있음을 인식하고, 대학에서 실시하고 있는 스마트 캠퍼스 구축의 실효성을 높이기 위해 스마트러닝의 유용성을 중요요인으로 학습에 대한 관련성과 주관적 규범을 고려한 스마트러닝 시스템 구축과 학습시기를 고려한 다양한 스마트러닝의 설계에 대한 필요성이 인식되었다.

Keywords

References

  1. 남민우, "대학생 모바일 러닝 사용의도와 관련요인 구조방정식 모델", 건국대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  2. 노규성, "스마트러닝의 개념 및 구현조건에 관한 탐색적 연구", 디지털정책연구, 제9권, 제2호, pp.79-88, 2011.
  3. 노규성, 주성환, "스마트 캠퍼스 모델에 관한 탐색적 연구", 디지털정책연구, 제9권, 제3호, pp.181-190, 2011.
  4. 양유정, 박병호, 염의수, "m-learning 활용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 교육정보미디어연구, 제11권, 제1호, pp.147-165, 2005.
  5. 유일, 황준하, "학습자의 원격교육시스템 이용의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감의 역할", 경영정보학연구, 제12권, 제3호, pp.45-70, 2002.
  6. 유정아, 한선관, "U-러닝 환경에서의 통합적 수업전략 연구", 정보교육학회논문지, 제13권, 제2호, pp.127-134, 2009.
  7. 임현주, 김승재, "U-러닝을 활용한 초등체육 예비 교사교육에서 교수자․학습자의 상호작용 성격과 역할이해", 한국초등체육학회지, 제17권, 제2호, pp.67-79, 2011.
  8. 정의석, 죽어 있는 e-러닝, 살아 있는 e-러닝, 월간디지털콘텐츠, 2005.
  9. 정희정, "영어 학습에서 모바일 러닝(Mobile-Learning) 수용의도에 영향을 미치는 요인", 영어영문학21, 제22권, 제2호, pp.235-255, 2009.
  10. 조대제, 홍명우, "USN 도입을 통한 유비쿼터스학교 망 설계와 상황 기반 u-러닝 서비스 구현",한국정보기술학회지, 제8권, 제1호, pp.79-63, 2010.
  11. 지식경제부, 정보통신진흥원, (2009)이러닝 산업실태조사, 2010.
  12. 최혁라, "모바일 특성하에서 모바일 인터넷 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 산업경제연구, 제17권, 제4호, pp.1399-1420, 2004.
  13. 한국교육학술정보원, 미래교육을 위한 u-러닝 교수학습 모델 연구, 2005.
  14. Aaker, J. L., "Dimensions of Brand Personality", Journal of Marketing Research, Vol. 34, No. 3, pp.347-356, 1997. https://doi.org/10.2307/3151897
  15. Ajzen, I. & Fishbein, M., Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1980.
  16. Attewell, P., Lavin, D., domina, T. & Levey, T., "New Dvidence on College Remediation", The Journal of Higher Education, Vol. 77, No. 5, pp.886-924, 2006 https://doi.org/10.1353/jhe.2006.0037
  17. Bandura A., "Reflections on Self-Efficacy", Advances in Behavioral Research And Therapy, Vol. 1, pp.237-269, 1978. https://doi.org/10.1016/0146-6402(78)90012-7
  18. Davis, F. D., "A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information System: Theory and Results", Doctoral Dissertation, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, 1986.
  19. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 9, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  20. Fishbein, M. & Ajzen, I., Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research, Reading, MA: Addison-Wesley, 1975.
  21. Gefen, D., Karahanna, E. & Straub, D., "Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model", MIS Quarterly, Vol. 27, No. 1, pp.51-90, 2003 https://doi.org/10.2307/30036519
  22. Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C., Multivariate Data Analysis with Readings, 5th ed., Prentice Hall, 1998.
  23. Keenan, A. P. & lee, Y. K., "The Influence of System Characteristics on e-Learning Use", Computer & Education, Vol. 47, No. 3, pp.222-244, 2006. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2004.10.007
  24. Mike S., Dan C. & Oliver W., "The Design and Implementation of a Mobile Learning Resource", Personal Ubiquitous Computer, Vol. 6, No. 3, pp.220-234, 2002. https://doi.org/10.1007/s007790200021
  25. Park, S. Y., "An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students' Behavioral Intention to Use e-Learning", Educational Technology & Society, Vol. 12, No. 3, pp.150-162, 2009.
  26. Sushil, K. S. & Fred, L. K., "Web Service Architecture for M-Learning", Electronic Journal on e-Learning, Vol. 2, pp.203-216, 2004
  27. Taylor, S., & Todd, P., "Assessing It usage: The role of prior Experience", MIS Quarterly, Vol. 19, No. 4, pp.561-570, 1995. https://doi.org/10.2307/249633
  28. Teresa, L. J., Wathanaporn, S. & Minh, D. N., "On the Success Factors of Mobile Learning", Proceedings of the 5th International Conference on ICT and Higher Education Knowledge Management 2007, 2007.
  29. Venkatesh, V., & Davis, F. D., "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies", Management Science, Vol. 46, No. 2, pp.186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  30. Wilson, B. & Ryder, M., "Dynamic Learning Communities: An Alternative to Designed Instructional Systems", Association for Educational Communications and Technology, Vol. 18, pp.800-809, 1996.

Cited by

  1. Analysis for SEM of ARCS Factor and Persistent Learning-Intension in Educational Mobile App vol.13, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7236/JIIBC.2013.13.4.239
  2. A Study on Smartphone Use by Korean Adult ELT Learners vol.12, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.4.21
  3. A Meta-analysis on the Behavioral Intention for Information Technology in Korea vol.17, pp.11, 2013, https://doi.org/10.6109/jkiice.2013.17.11.2581
  4. A Study on the Development Strategy of Smart Learning for Public Education vol.16, pp.6, 2015, https://doi.org/10.7472/jksii.2015.16.6.123
  5. A Meta-analysis of Relationship between Constructs of the Technology Acceptance Model: Focusing on the Research Papers Published for Smartphone in Korea Journals vol.8, pp.4, 2013, https://doi.org/10.16972/apjbve.8.4.201312.67
  6. Comparative Analysis of the Effectiveness, Ease of Use, Usage Purpose, and Satisfaction of Smart Learning According to the Learner Characteristics vol.15, pp.5, 2014, https://doi.org/10.15719/geba.15.5.201410.51
  7. 스마트러닝에 대한 원격대학 학습자의 인식 vol.13, pp.10, 2013, https://doi.org/10.5392/jkca.2013.13.10.584
  8. 스마트 기기를 활용한 블렌디드 러닝에서 기술수용의도가 학습만족도에 미치는 영향 (IT서비스 전문기업의 사례 중심) vol.21, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5909/jbe.2016.21.5.739
  9. A Study on Effectiveness of Smart Education Utilizing Smart Tag vol.28, pp.4, 2011, https://doi.org/10.17927/tkjems.2016.28.4.815
  10. 스마트 러닝 시스템의 보안성 개선을 위한 고장 트리 분석과 고장 유형 영향 및 치명도 분석 vol.20, pp.11, 2011, https://doi.org/10.9717/kmms.2017.20.11.1793
  11. 대학생의 사이버강의 영향 요인에 관한 융복합 연구 vol.17, pp.4, 2011, https://doi.org/10.14400/jdc.2019.17.4.041
  12. 코로나-19의 특징과 전파위험 걱정이 스마트 러닝 수용에 미치는 영향: ISSM과 HBM의 통합 모형 적용을 중심으로 vol.19, pp.7, 2011, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.7.057