DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on Teaching Mathematics U nderachievers Using the Textbooks of the Previous Grades

이전 학년의 교과서를 활용한 수학 학습 부진아 지도에 관한 사례 연구

  • Received : 2011.02.23
  • Accepted : 2011.04.25
  • Published : 2011.04.30

Abstract

In order to raise people with mathematical power and positive attitude toward mathematics fit for the 21st century, individual students should be provided with equal learning opportunities according to their ability and level, and the need of such mathematics education is even stronger for underachievers. As textbooks were considered the optimal learning materials at each stage, this study purposed to examine changes in students' mathematical learning abilities and mathematical tendency brought by the activities of analyzing and reviewing the textbooks of the previous grades. The subjects of this study were 5 mathematics underachievers from 3 fifth grade classes at D Elementary School. They were sampled from those who were selected based on the results of diagnostic assessment and the records at the end of April and gave their consent to participation in this study. For the sampled children, their current state was surveyed first, and then the experimental classes were given twice a week and a total of 32 sessions. The children judged their mathematical abilities through reviewing the textbooks from the 1st grade to the 4th grade, and studied the textbook of each stage by themselves. After the self study, they had the textbook contents review activity that extracted 10 problems considered important per semester, and the textbook analysis activity that grouped units in each stage according to relevancy, identified similarities and differences, and examined hierarchy. From the results of this study was found that the mathematics underachiever teaching method using the textbooks of the previous grades gives mathematics underachievers confidence in their abilities, strengthens mathematical connection, and develops the habits of exploring key contents through self study.

수학적 힘과 수학에 대한 긍정적인 태도를 가진 21세기에 적합한 인간을 육성하기 위해서는 학생 개개인의 능력과 수준에 맞는 균등한 학습의 기회가 제공되어야 하며, 특히 학습 부진아들에게는 이러한 수학 교육이 더욱 절실하다. 본 연구는 각 단계의 최적의 학습 자료라 할 수 있는 교과서를 활용하여 이전 학년의 교과서를 분석하고, 점검하는 활동이 학생의 수학 학습 능력과 수학적 성향에 어떤 변화를 가져오는지에 대해 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구를 통하여 이전 학년의 교과서를 활용한 수학 학습 부진아 지도 방법이 수학 학습 부진아에게 할 수 있다는 신념을 갖게 하고 수학적 연결성을 강화시켜 주며, 핵심적인 내용을 스스로 파악하는 습관을 가지게 하는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강미선 (2005). 초등수학 교과서 표현의 적절성 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  2. 고현주 (2010). 인지적 전략 교수가 수학 학습 부진아의 수학 문장제 문제해결력에 미치는 효과. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  3. 교육부 (2007). 제7차 초등학교 교육과정 해설. 서울: 대한교과서주식회사.
  4. 교육과학기술부 (2010). 초등학교교사용 지도서 4학년 1학기. 서울 : 두산동아주식회사
  5. 김희정 (2008). 조작교구를 활용한 수학 부진아의 교수.학습에 대한 연구. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  6. 노명완․정혜승․윤준채 (2004). 교과용 도서 내적 체제 개선에 관한 연구. 한국교과서연구재단 연구 보고서, 04-1.
  7. 류봉순 (2003). 초등학교 수학과 학습 부진아의 수와 연산 지도에 관한 연구. 청주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  8. 문혜정 (2003). 놀이학습 프로그램의 구안.적용이 수학 학습 부진아의 수학 학습에 미치는 영향. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  9. 박성익 (1989). 학습 부진아 교육. 서울: 한국교육개발원.
  10. 박은경 (2008). 게임기반학습을 통한 수학 학습 부진아 지도의 근거이론적 연구. 한국교원대학교 교육 대학원 석사학위 논문.
  11. 이은주 (2008). 일대일 상호 또래 지도학습이 수학부진아의 연산 능력 및 지속성에 미치는 영향. 대구대학교 특수교육대학원 석사학위 논문.
  12. 정윤경 (2002). 수학 학습 부진아와 교사의 유관 조절식 상호작용의 효과: Vygotsky 이론을 중심으로. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  13. 함수곤 (2002). 교과용도서 검정 업무 개선 방안 연구. 서울: 한국교과서연구재단.
  14. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematic. Reston, VA: The Author.
  15. NCTM (2000). Principle and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.

Cited by

  1. 초등 수학 학습 부진아 지도를 위한 맞춤형 학습 자료 개발 연구 vol.15, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7468/jksmec.2012.15.2.135