Tourist Behavior of Bi-eung Port in Gunsan

군산 비응항 방문객의 관광행태에 관한 연구

  • Lee, Jeong-Rock (De partment of Geography, Chonnam National University) ;
  • Park, Jong-Chun (Department of Geography, Chonnam National University) ;
  • Kim, Hye-Young (Department of Geography, Chonnam National University) ;
  • Yoo, Sun-Kyung (Department of Geography, Chonnam National University) ;
  • Yoon, Yi-Na (Department of Geography, Chonnam National University)
  • 이정록 (전남대학교 지리학과) ;
  • 박종천 (전남대학교 지리학과) ;
  • 김혜영 (전남대학교 대학원 지리학과) ;
  • 유선경 (전남대학교 대학원 지리학과) ;
  • 윤이나 (전남대학교 대학원 지리학과)
  • Received : 2011.10.21
  • Accepted : 2011.12.20
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Tourist behavior has been a major topic in tourism research. Since the construction of Saemangeum seawall, May 2010, it has been working actively to make a tourist complex fishing port project of Bi-eung port, with the increase of tourists visiting to Saemangeum seawall and Bi-eung port. The purpose of this study is to analyze tourist behaviors conducted in Bi-eung port of Gunsan area. Most of the tourists were the residence of the Jeonbuk, and one-day tourists mostly consisted of families and friends. It was examined that the main destinations were Saemangeum seawall and Bi-eung port. The major complaints of tourists were the lack of parking and convenience facilities. In order to activate the tourism of Bi-eung port, it is required the landscape maintenance and place marketing of Bi-eung port. The satisfaction indicators about tourism base on facilities such as accessibility, promotion and information, tourism products and food, linkage of tourist places and tourism resource with surrounding areas, and the related tourism programs show as below average, respectively. Seven kinds of tourism infrastructure as measured by indicators below average in satisfaction with the analysis but Comprehensive assessment as a tourist destination was the relatively high levels.

2010년 5월 새만금방조제가 준공되면서 새만금방조제와 비응항을 방문하는 관광객이 증가함에 따라 비응항을 관광복합어항으로 육성하려는 논의가 활발하다. 본 연구는 새만금방조제와 인접해 있는 군산 비응항의 활성화 방안을 도출하기 위하여 비응항을 방문하는 관광객을 대상으로 관광행태를 분석하였다. 비응항을 방문하는 관광객의 거주지는 전북이 가장 많았고, 가족과 친지 중심의 당일 관광이 주류를 이루었다. 주요 관광 목적지는 새만금방조제와 비응항으로 분석되었다. 비응항의 관광에 있어 주요 불편사항은 주차장과 편의시설 부족이었고, 관광 활성화를 위한 대안으로 많은 관광객들이 관광지로서 비응항의 경관정비, 특산품의 브랜드화 등을 제시하였다. 7개 지표에 의한 비응항 관광기반시설에 대한 만족도는 평균 이하로 분석되었지만, 관광지로서 비응항에 대한 종합적인 평가는 비교적 높게 나타났다.

Keywords