연속류 도로 VMS의 이용자를 고려한 정보제공수준 평가

Evaluating Level of Information Provided According to User Satisfaction of VMS on the Continuous Traffic Flow

  • 신소영 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이수범 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 임준범 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 홍지연 (서울시립대학교 교통공학과)
  • 투고 : 2011.03.07
  • 심사 : 2011.05.17
  • 발행 : 2011.06.30

초록

ITS 사업의 일환으로 교통정보 제공시스템이 점점 확대되어 다양한 매체를 통해 운전자에게 정보전달이 이루어지고 있다. 이러한 ITS 시스템의 구축은 어느 정도 이루어졌으며, 이제는 시스템의 효과적인 운영과 관리를 위한 평가의 중요성이 대두되고 있다. 본 연구의 목적은 VMS 교통정보제공시스템에 초점을 맞추어 이에 대한 효과적인 평가 방안을 제시하는 것이다. 특히 시스템이 가지는 여러 가지 편익항목들 중에서 이용자의 심리적 만족감 측면에서, 평가가 이루어질 수 있도록 정보제공수준과 이용자 만족도의 관계식을 도출하였다. 연속류 도로는 진출입이 매우 제한적인 도로이기 때문에, VMS 교통정보는 운전자들이 의사결정을 하는데 매우 큰 역할을 한다. 이에 따라 이용자 중심에서 VMS 정보제공수준을 평가할 수 있는 방안을 제시함으로써 평가는 물론, 시스템의 확대나 구축의 목표 서비스수준으로도 활용할 수 있을 것이다. 본 연구를 보완하여 시스템의 개별적인 특성과 VMS의 다양한 기능을 함께 고려한다면 좀 더 체계적인 평가방안이 마련될 수 있을 것이다.

As a part of the ITS, the traffic information system is more widely adopted to deliver traffic information to vehicle drivers via various types of media. As the ITS system establishment has been recognized as somewhat accomplished, the focus has shifted to the efficient operation and maintenance of the system. In this paper, we propose a method for evaluating a VMS traffic information service system from a user's perspective. In particular, relational expressions for the level of information provided and the level of user satisfaction are generated for the evaluation to take place from the user psychological satisfaction aspect of all other beneficial features of the system. As continuous flow facility is the one that has limited entry and exit, the traffic information of VMS plays a significant role for vehicle drivers to make their decisions. A method suggested in this paper could be used for evaluating an existing system as well as setting up the target service level of the system of a new system. If individual system properties are considered along with various VMS functions being as supplement of this research, more systematic evaluation method could be arranged.

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참고문헌

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