The efficiency and attraction of customer of the traditional market supporting policy utilizing DEA

DEA를 활용한 전통시장 지원정책의 효율성과 고객유치 활성화 방안

  • Published : 2011.12.31

Abstract

In this research, we analyze about the effect of the traditional market supporting policy about 16 large unit self-governing bodies and effeciency through DEA analysis. The plan for supports of the traditional market were shown. Now, the object of the traditional market supporting policy was any more not improvement of facilities and the thing which is the attraction of customer activity for the sales increase of the traditional market could be confirmed. For the sales increase, supporting of the field like the client information center, source indicator, autonomic packing stand, and the broadcasting facility are effective more. In addition, for the visiting customer inducement activation, we could know that supporting of the field like client information center, broadcasting facility, broadcasting advertisement, and the premium event for gift certificate were required. The method including the customer distribution service operation, which is the various product development and cross sellings and client friendly based on data which it investigates the actual conditions the market merchant on the Incheon area and consumer with the concrete plan for support gift certificate activation, the market information system construction, and etc. was shown.

본 연구에서는 16개 광역자치단체의 전통시장 관련 자료를 바탕으로 전통시장지원정책의 효과성과 효율성을 실증적으로 살펴보고자 하였다. 전통시장 지원정책의 목표를 시설개선이 아닌 전통시장의 매출액 및 고객증가라고 할 때 기존의 지원방식은 이러한 지원목표와 상당한 괴리가 있음을 상관분석을 통해 확인할 수 있었다. 또 DEA모형의 효율성 분석을 통해 전통시장지원이 기존의 시설개선사업에서 탈피하여 산출변수와 실질적인 관련성이 높은 사업부문으로의 전환될 경우 어떻게 효율적인 지원이 가능할 것인가에 대해 논의하였다. 매출액증대의 경우에는 고객안내센터, 원산지표시, 자율포장대, 방송시설과 같은 분야의 지원이 보다 효과적이며 방문고객증대의 경우에는 고객안내센터, 방송시설, 방송광고, 경품행사와 같은 분야의 지원이 요구됨을 알 수 있었다. 구체적인 지원 방안으로 인천지역의 시장 상인과 소비자 실태 조사한 자료를 바탕으로 다양한 상품 개발과 교차 판매, 고객 친화적인 고객정보센터 운영, 상품권 활성화, 시장 정보시스템 구축 등의 방안을 제시하였다.

Keywords