방통융합시대에 TV 홈쇼핑 정책에 관한 연구

Study on TV Home Shopping in the Age of broadcast-Communication Fusion

  • 발행 : 2011.12.31

초록

홈쇼핑은 미래 유통의 꽃으로 불린다. 그중 TV홈쇼핑은 IT기술의 강국인 한국이 산업을 리더 해나가야 한다. 하지만 중소기업은 어렵다. 이는 방통위의 정책 실패에 기인한다고 본다. 이러한 정책실패를 보완하기 위해 국내 선행 연구와 해외 현황을 분석하고 정책에 반영 하고 자한다. 특히 해외 홈쇼핑 현황과 정책 사례를 통해 국내 사업을 전망하고 중소기업을 활성화 되기 위해서 정부 정책으로 보완해야할 사항은 무엇인지 분석하였고 정부가 적극적으로 반영 해야한다고 본다. 일반 PP의 경우 이미 등록제로 되었으며 홈쇼핑 채널도 등록제로 시장에게 맡겨야한다. 채널이 많아짐으로서 공급자인 중소기업은 보다 더 많은 기회를 얻어갈것이며 소비자 입장에서는 적정한 가격으로 상품가격이 안정될것이고 고품질과 다양한 품목을 홈쇼핑을 통해 얻어감으로서 소비자 후생을 증대시킬 수 있을 것이다. 만약 홈쇼핑을 등록제로 당장 하기 힘든 상황이라면 차선책으로 허가제를 더욱 강하게 만 들어 가야한다. 홈쇼핑은 3년마다 재승인 을 받아야 하기에 재승인 조건을 강화 한다면 일부의 문제를 해결 할 것이다.

Home shopping is called the flower of future distribution. Among them, for TV home shopping, Korea should lead the industry as an advanced country in IT technology. It is difficult for small and medium businesses, however. This is due to the failure of the policies of Korea Communications Commission. In order to complement such policy failure, this study intends to analyze the preceding domestic studies and foreign status, and reflect such on the policy. Especially the domestic business will be predicted through foreign home shopping status and policy cases, and the items that should be supplemented with governmental policy in order to vitalize small & medium businesses were analyzed; these should be actively reflected by the government. In case of general PP, it already runs on the registration system, and the home shopping channel should also be the same and be committed to the market. The increased number of channels would allow a greater opportunity for small and medium businesses who are the suppliers, and for the consumers, the product prices would be able to be stabilized at an appropriate cost and high quality and diversity of items could be obtained through home shopping, thus improving consumer welfare. If it is difficult to adopt the registration system for home shopping right away, the best alternative is to strengthen the approval system. As home shopping requires a re-approval every 3 years, strengthened re-approval conditions would resolve part of the problem.

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