A Design of AXI hybrid on-chip Bus Architecture for the Interconnection of MPSoC

MPSoC 인터커넥션을 위한 AXI 하이브리드 온-칩 버스구조 설계

  • Lee, Kyung-Ho (Department of Computer Engineering, Kwangwoon University) ;
  • Kong, Jin-Hyeung (Department of Computer Engineering, Kwangwoon University)
  • 이경호 (광운대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 공진흥 (광운대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.07.20
  • Published : 2011.08.25

Abstract

In this paper, we presents a hybrid on-chip bus architecture based on the AMBA 3.0 AXI protocol for MPSoC with high performance and low power. Among AXI channels, data channels with a lot of traffic are designed by crossbar-switch architecture for massively parallel processing. On the other hand, addressing and write-response channels having a few of traffic is handled by shared-bus architecture due to the overheads of (areas, interconnection wires and power consumption) reduction. In experiments, the comparisons are carried out in terms of time, space and power domains for the verification of proposed hybrid on-chip bus architecture. For $16{\times}16$ bus configuration, the hybrid on-chip bus architecture has almost similar performance in time domain with respect to crossbar on-chip bus architecture, as the masters's latency is differenced about 9% and the total execution time is only about 4%. Furthermore, the hybrid on-chip bus architecture is very effective on the overhead reduction, such as it reduced about 47% of areas, and about 52% of interconnection wires, as well as about 66% of dynamic power consumption. Thus, the presented hybrid on-chip bus architecture is shown to be very effective for the MPSoC interconnection design aiming at high performance and low power.

본 연구에서는 AMBA 3.0 AXI 프로토콜을 사용하여 고성능 및 저전력이 요구되는 MPSoC에 적합한 하이브리드 온-칩 버스구조를 설계하였다. AXI의 채널 중에서 트래픽이 많은 쓰기데이터 채널 및 읽기데이터 채널은 Crossbar 버스구조로 설계하여 고속 처리를 가능하게 하였다. 또한 MPSoC에서의 컴포넌트 추가에 따른 오버헤드(회로크기, 연결회선, 전력소모 등)를 줄이기 위해 트래픽이 적은 주소 채널과 쓰기 응답 채널은 Shared 버스구조로 공유하도록 설계하였다. 본 연구에서는 Hybrid 버스구조의 검증을 위해 Shared 버스구조 및 Crossbar 버스구조와 함께 시간, 공간, 파워 영역에서 각각 비교 실험하였다. $16{\times}16$ 버스 실험에서 Hybrid 버스구조는 Crossbar 버스구조와 비교해서 마스터의 대기시간은 약 9%, 전체 실행시간은 약 4%의 차이에 그쳐 비슷한 성능을 보여준다. 반면 오버헤드에서는 Crossbar 버스구조와 비교하여 회로 크기는 47%, 연결 회선 수는 52%, 동적 전력 소모는 66%의 감소 효과를 보인다. 따라서 본 연구에서 설계한 하이브리드 온-칩 버스구조는 Crossbar 버스 구조와 비교하여 고성능 및 저전력이 요구되는 MPSoC 인터커넥션에 매우 효과적임을 보이고 있다.

Keywords

References

  1. Xinping Zhu, Sharad Malik, "A Hierachical Modeling Framework for On-Chip Communication Architectures" Proceeding of ICCAD, San Jose, California, pp. 663-670, 2002.
  2. Terry Tao Ye, LUCA BENINI, Giovanni De Micheli, "Packetized On-Chip Interconnect Communication Analysis for MPSoC" Proceeding of the DATE, Messe Munich, Germany, pp. 344-349, 2003.
  3. M. Loghi, F. Angiolini, D. Bertozzi, L. Benini, R. Zafalon, "Analyzing on-chip communication in a MPSoC environment", Design, Automation and Test in Europe Conference and Exhibition, Proc. Vol.2, pp. 752-757, 2004.
  4. F. Dumitrascu, I. Bacivarov, L. Pieralisi, M. Bonaciu, A.A. Jerraya, "Flexible MPSoC Platform with Fast Interconnect Exploration for Optimal System Performance for a Specific Application", Design, Automation and Test in Europe, DATE '06. Proc. Vol. 2, 2006.
  5. ARM, "AMBA AXI Protocol", June 2003.
  6. M. Nakajima et al., "A 400 MHz 32b embedded microprocessor core AM34-1 with 4.0 GB/s cross-bar bus switch for SoC,", in Proc. ISSCC, 2002, pp. 274-504.
  7. S.Pasricha, N.Dutt, M.Ben-Romdhane, "Constraint-Driven Bus Matrix Synthesis for MPSoC", Proc. ASPDAC, 2006.
  8. S. Pasricha, N.D. Dutt, M. Ben-Romdhane, "BMSYN: Bus Matrix Communication Architecture Synthesis for MPSoC", Computer-Aided Design of Integrated Circuites and Systems, IEEE Trans. Vol. 26. pp. 1454-1464. 2007. https://doi.org/10.1109/TCAD.2007.891376
  9. S. Kim, S. Ha, "Fast and Accurate Performance Estimation of Bus Matrix for Multi-Processor System-on-Chip(MPSoC)", Journal of KIISE, Vol. 35(11), pp. 527-539, December 2008.
  10. 이상택, 전민제, 정의영, "주소 버스 공유를 통한 AXI 크로스바 스위치의 면적 및 전력 소모 감소", 제16회 한국반도체학술대회, Feb. 2009