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An Empirical Study on the Effects of the Determinants of Service Quality to Customer Satisfaction in P&I Insurance

P&I 보험의 서비스품질 결정요인이 고객만족에 미치는 영향에 관한 실증연구

  • Park, Beom-Shik (Korea P&I Club) ;
  • Shin, Young-Ran (World Ocean Development Strategy Institute, National Korea Maritime University) ;
  • Shin, Han-Won (Division of Shipping Management, National Korea Maritime University)
  • 박범식 (한국선주상호보험(K P&I)) ;
  • 신영란 (한국해양대학교 세계해양발전전략연구소) ;
  • 신한원 (한국해양대학교 해운경영학부)
  • Received : 2011.11.08
  • Accepted : 2011.12.14
  • Published : 2011.12.31

Abstract

With the rapid growth and development of the Korean Shipping Industry both in external quantum and internal complexity, the marine insurance industry has accordingly expanded with it. This empirical study analyzes the quality factors of the Insurance and P&I Services using 5 factors of quality measures with 22 questions regarding the effect on customer satisfaction by the services offered by the P&I Clubs. The Study is expected to provide P&I Clubs with management tactics for customer satisfaction and the subsequent continued patronage supported by their members through the enhancement of the service quality. This study also provides direction for ship-owners and the members of the P&I Clubs in finding the most efficient service provider as well as in proposing competitive prices of the P&I insurance premium as their management tactic.

최근 급격한 P&I 보험료의 인상은 해운원가에서 차지하는 비중이 점차 커지면서, 과거와 달리 선주들의 P&I 보험의 선택과 경쟁적인 보험료 확보를 위한 노력도 지속되고 있다. 따라서 본 연구에서는 P&I 보험에 대한 여러 측면에서의 서비스 품질과 그 결정요인을 실증적으로 분석하고 P&I 보험의 서비스 품질의 결정 요인들이 고객만족에 어떤 영향을 미치는지를 파악하고자 하였다. 본 연구결과는 P&I Club의 선택기준 마련과 유지에 활용 가능할 것이며, P&I Club 측면에서는 P&I 보험서비스의 어떤 품질과 그 결정 요인들을 개선하여 기존 회원사의 유지와 신규회원사 확보 등 시장 점유율 확대에 활용할 수 있을 것인가에 관한 장기경영전략을 수립하는데 도움이 될 것이다.

Keywords

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