Abstract
Cultural contents refers to cultural and artistic contents that are saved, sold, and enjoyed in various digital media. In responding to rising content contents, OSMU has been utilized to make one content into various types of products. Recently, transmedia contents are replacing the role of OSMU. Transmedia contents builds up the united content with blending of various contents through plural media and they have emerged in the part of creating digital contents under the convergence paradigm. Transmedia contents becomes invasive and permeates fully the audience's lifestyle by developing content available across multiple forms of media. This study discusses the differences between OSMU and transmedia contents. It attempts to clearly define transmedia contents and to conceptualize the components of transmedia contents. In doing so, this study seeks a new method of storytelling utilizing transmedia contents. The discussions in this study should be useful for transmedia content developers to improve their work. Implications and directions for future study are discussed.
문화콘텐츠는 개별적인 장르로도 비약적으로 발전하고 있지만, 서로 다른 장르끼리 넘나들기를 하면서 관람객에게 기존과는 다른 재미를 주고 있다. 바로 OSMU에 이어 등장한 트랜스미디어 콘텐츠 (Transmedia Contents)가 그것이다. 본 논문에서는 OSMU와 트랜스미디어 콘텐츠의 개념과 스토리텔링 방식의 차이를 살펴보고, 그 구성요소를 도출하여, 출판 영화 게임 애니메이션 그래픽 노블(만화) 콘텐츠의 몇 가지 사례에 대입해 보았다. OSMU에서 사람들이 기대하는 것은 이야기의 중첩, 즉 다른 미디어에서 같은 이야기가 어떻게 표현되는가에 있다면, 트랜스미디어 콘텐츠에서는 하나의 콘텐츠에서 궁금했던 핵심 스토리를 뒷받침하는 배경이 야기, 단서가 되는 부차적 플롯, 좋아하는 캐릭터가 독자적으로 다른 장르에서 새로운 이야기와 액션으로 탄생하게 되어 각각 다른 콘텐츠를 접하게 될 때 하나의 완성된 세계를 보게 된다는 점에서 퍼즐이나 콜라주와 같음을 밝혔다. 결론에서는 국내에서 시도가 미비한 트랜스미디어 콘텐츠의 개발 방향을 제시하였다. 아울러 국내에서 트랜스미디어 콘텐츠를 개발함에 있어서의 문제점도 지적하였다.