Analysis of the examples of incorrect answers of division and a study on methods of how to instruct

자연수의 나눗셈 오답사례 분석 및 지도방안에 대한 연구

  • Received : 2010.05.03
  • Accepted : 2010.05.15
  • Published : 2010.05.31

Abstract

Mathematics is the subject which is distinctive in logical hierarchy, so the dificiency of prior learning or lack of understanding can result in learning disabilities of follow-up study. To minimize the learning disabilities, we should percieve student's problems and correct them through "Error Analysis" so that they can make up meaningful learning. Especially, in the case of division, its meaning is various, and the interpretation of the quotient and the remainder is the difference according to the caculation results, so students are likely to make errors often. Therefore, in this study, I presented the measures of how to instruct them under the circumstances in which division is applied by analyzing examples of incorrect answers.

Keywords

References

  1. 강문봉․강완․김남희․김수환․나귀수․․박경미․박영배․백선윤․송상헌․유현주․이경화․이중권․임문규․임재훈․장혜원․정동권․정영옥․정은실․허혜자 (1999). 초등수학학습지도의 이해. 양서원
  2. 교육과학부 (2009). 초등학교 수학 3-1. (주) 두산.
  3. 교육인적자원부 (2006). 초등학교 수학 3-가. (주) 천재교육.
  4. 교육인적자원부 (2006). 초등학교 수학 3-가 교사용 지도서. (주) 천재교육.
  5. 구광조․오병승․전평국 (2001). 수학학습심리학. 서울:교우사
  6. 권혁진․김민경․이은영 (2006). 학습부진아 수학 클리닉운영 사례, 한국학교수학회논문집. 9(1). pp.19-40.
  7. 김민정 (2004). 자연수 나눗셈 오류유형 진단 및 교정.경인교육대학교 석사학위논문.
  8. 김선옥 (2002). 초등학생의 수학 요류분석 및 교정을 통한 효과적인 교수․학습 지도 방안. 진주교육대학교 석사학위논문.
  9. 김진호․김인경․남미선(역) (2009). 수학교실에서 말하기. 경문사.
  10. 박경오 (2004). 나눗셈 지도에 관한 실행연구. 청주교육대학교 석사학위논문.
  11. 박현주 (2007). 3-나 단계 나눗셈의 오류 유형 분석 및 지도 방안에 대한 연구. 광주교육대학교 석사학위논문.
  12. 배종수 (1999). 제7차 교육과정으로 중심으로 초등수학교육 내용 지도법. 서울: 경문사.
  13. 백선수 (2002). 초등수학교실에서 알고리즘 지도 방안 탐색. 청람수학교육:수학교육학 세미나, 10, pp.153-171.
  14. 윤희태 (2002). 초등학생들의 기초 계산 오류에 대한 분석적 연구.-곱셈과 나눗셈을 중심으로-. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이은란 (2001). 수연산감각 발달을 위한 학습 프로그램 개발 연구. 서울교육대학교 석사학위논문.
  16. 이종률 (2001). 지도내용의 핵심과제 99. 서울: 경문사.
  17. 이종욱 (2008). 자연수 나눗셈에 관한 비형식적 지식과 형식적 지식의 연결방안, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(1), pp.91-105.
  18. 조두경․박만구 (2008). 수학문제 해결과정에서 나타나는 초등학생들의 수학적 사고 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 47(2), pp.169-180.
  19. 한국수학학력평가연구원(2002). 제 7회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 02-I-2.
  20. 한국수학학력평가연구원(2004). 제 10회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 04-I-1.
  21. 한국수학학력평가연구원(2004). 제 11회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 04-I-2.
  22. 한국수학학력평가연구원 (2005). 제 13회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 05-I-2.
  23. 한국수학학력평가연구원(2006). 제 15회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 06-I-2.
  24. 한국수학학력평가연구원(2007). 제 17회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 07-I-2.
  25. 한국수학학력평가연구원(2008). 제 19회 한국수학학력평가 결과보고서. 연구보고 RR 08-I-2.
  26. Hatfield, M. M., Edwards, N. T., & Bitter, G. G. (1997). Mathematics methods for elemantary and middle school teachers.3rd. Allyn and Bacon.