A Study on the Attracting Strategy of Transshipment Cargo by Competitiveness Analysis between Busan & chinese Port

중국항만과 경쟁력분석을 통한 부산항 환적화물 유치전략 연구

  • 임일규 ((주)에이스 로지스틱) ;
  • 김명재 (한국해양대학교 해운경영학부) ;
  • 안기명 (한국해양대학교 해운경영학부)
  • Received : 2010.07.31
  • Accepted : 2010.09.06
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to develop a new strategy from a different angle to become a preferred transshipment hub for sustainable growth. This study would derive new competitive factors through the case study on a global carrier 'A' who shows constant growth in transshipment via Busan and the questionnaire survey was conducted. As to analysis results by matrix, Busan Port needs to strengthen its competitiveness against North China ports due to less local import/export cargo volume and less government support while North China ports continue to be developed with incremental direct calling and government's flexible cabotage rule.

본 논문으 목적은 물동량 감소로 위기를 맞고 있는 부산항이 환적거점항으로 발돋음 할 수 있는 전략방안을 모색하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 환적에 관한 선행연구의 검토 및 부산항의 환적화물 유치에 위협적인 존재인 중국 경쟁항만의 개발현황과 물류변화를 조망하고 지금까지 부산항에서 환적화물을 증대시키면서 부산항을 동북아의 환적거점항으로 자리매김한 A선사의 사례분석을 통해여 화물화물을 유치하는데 영향을 미치는 요인을 추출하였다. 이러한 요인에 의해 부산항을 이용하는 선사의 임직원을 대상으로 설문조사에 의하여 중국경쟁항만(상하이, 닝보, 칭타오, 텐진)과의 경쟁력을 비교 분석하였다. 사례분석과 비교분석결과에 의하면, 부산항을 이용하는 선사의 본사 및 이들의 부산지점 또는 대리점의 부산항을 환적거점화하여는 의지와 환적에 대한 전문성 및 정부의 실질적인 지원정책이 절실한 것으로 나타나고 있다.

Keywords

References

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