References
- 김분한, 김소야자, 이정섭, 탁영란, 김희순, 최의순, 신경림, 최 경숙, 김귀분, 김광주, 이소우, 김금순, 이숙자, 김윤희, 이 경혜, 정영숙, 송지은, 박정호 (1998). 간호사 국가시험 방 향설정을 위한 임상수행능력(기본간호학, 성인간호학, 정신간호학, 여성건강간호학, 지역사회간호학, 아동간호학, 간호행정을 중심으로). 대한간호학회지, 28(4), 1075-1087.
- 김윤희 (2010). 시뮬레이션기반 심폐응급간호교육이 신규간호사의 지식, 임상수행능력 및 문제해결과정에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문, 광주.
- 김지윤, 최은영 (2008). 시뮬레이션 실습이 접목된 문제중심학습에 대한 간호학생의 PBL학습 요소별 인식과 학업성취도. 성인간호학회지, 20(5), 731-742.
- 김지홍 (2003). 웹기반학습(WBI)에서 시뮬레이션 활용이 자기주도적 학습특성에 미치는 영향. 안동대학교 대학원 석사학위논문, 안동.
- 백영균 (1999). 웹기반 학습의 설계. 서울: 양서원.
- 백지윤 (2006). 시뮬레이션 교육이 간호사의 전문심장소생술 수행능력에 미치는 효과. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
- 양진주 (2008). 간호학생을 위한 시뮬레이션 기반교육과정 개발 및 평가. 성인간호학회지, 20(4), 548-560.
- 양진주, 박미영 (2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기 주도적 학습과의 관계. 간호교육학회지, 16(4), 636-647.
- 유귀옥 (1997). 성인 학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회심리학적 변인 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
- 이선옥, 엄미란, 이주희 (2007). 시뮬레이션 교육의 간호학 적용. 한국간호교육학회지, 13(1), 90-94.
- 이정희, 성영희, 이영희, 조용애, 권인각 (2007). 중환자실 간호사 및 중환자 전문간호사의 역할 규명을 위한 연구. 임상간호연구, 13(3), 93-108.
- Beyea, S. C., & Kobokovich, L. J. (2004). Human patient simulation: a teaching strategy. AORN J, 80(4), 738-742. https://doi.org/10.1016/S0001-2092(06)61329-X
- Bond, W. F., & Spillane, L. (2002). The use of simulation for emergency medicine resident assessment. Acad Emerg Med, 9(11), 1295-1299. https://doi.org/10.1197/aemj.9.11.1295
- Corbridge, S., McLaughin, R., Tiffen, J., Wade, L., Templin, R., & Corbridge, T. C. (2008). Using simulation to enhance knowledge and confidence. Nurse Pract, 33(6), 12-13.
- Jeffries, P. R. (2005). Designing, implementing, and evaluation simulations used as teaching strategies in nursing. Nurs Educ Perspect, 26(2), 96-103.
-
Laerdal (2007). Hartford hospital incorporates Laerdal
$^{\circledR}$ MicroSim$^{TM}$ into training curriculum for more efficient use of and resources. Retrieved March 22, 2010, from http://www.laerdal.co.kr/binaries/AGBTVBEB.pdf -
Lee, S. B., Bang, J, B., & Sakong, J. (2007). Introduction of medical simulation and the experience of computerized simulation program used by MicroSim
$^{\circledR}$ . Yeungnam Univ. J of Med, 24(2), 148-153. - McGaughey, J. (2009). Acute care teaching in the undergraduate nursing curriculum. Nurs Crit Care, 14(1), 11-16. https://doi.org/10.1111/j.1478-5153.2008.00303.x
- Sherer. Y. K., Bruce. S. A., Graves. B. T., & Erdley. W. S. (2003). Enhancing performance through the use of clinical simulation. AACN, 14(3), 331-341.
- Steinman, D., Goebel, U., Schwer, C. I., Freising, C., Bross, T., Strosing, K. M., Schmutz, A., Geiger, K., & Heringhaus, C. (2008). Teaching emergency medicine at the University Medical Center Freiburg: establishment of an integrative concept. Anaethesist, 57(12), 1193-1200. https://doi.org/10.1007/s00101-008-1430-y
Cited by
- Development of a scenario and evaluation for SimMan3G simulation-based learning : Case for patient with acute abdominal pain vol.17, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2013.17.2.077
- Development and Effects of the Integrative Fidelity Simulation Curriculum vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.362
- Development and Application of Integrated Nursing Practice Program preceded Role-play related to Clinical Communication Situation vol.15, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.5.3037
- The Effects of High Fidelity Simulation-Based Education on Clinical Competence and Confidence in Nursing Students: A Systematic Review vol.14, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.850
- Systematic Review of Korean Studies on Simulation within Nursing Education vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.307
- Effect of a simulation-based program for post-operative care of emergency patients vol.18, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14408/KJEMS.2014.18.3.091
- Development and Evaluation of a Scenario for Simulation Learning of Care for Children with Respiratory Distress Syndrome in Neonatal Intensive Care Units vol.19, pp.1, 2013, https://doi.org/10.4094/chnr.2013.19.1.1