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중국 6세대 감독의 기억에 관한 역사적 재현 영상콘텐츠 연구

Visual Contents Study of Historic Re-create about Memory of China 6th Generation Director

  • 한달호 (성균관대학교 동양철학과)
  • 발행 : 2010.02.28

초록

본 논문은 중국영화 6세대 감독의 삶에서 그들이 기억하는 역사적 시대를 살펴보고, 역사의 고민과 상처들이 영화에서는 어떠한 방법으로 기억되고 표현되는지 살펴보았다. 그들은 기존세대와 다른, 있는 그대로의 현실을 담아내려고 노력했으며, 역사의 시대적 의미를 기억과 망각 사이에서 무엇을 어떤 방식으로 표현 할지 함께 드러난다. 그것은 중국영화 6세대 작품에서 기억의 은유화를 통해 시대의 상처를 담아내었고, 희망과 절망 사이에 기억이 은폐되면서 꿈을 잃은 생존의 현실을 담아내었으며, 담담하게 현실을 받아들이는 일상의 자아를 보여 주었으며, 변할 수 없는 세상의 시선과 기억에 대항하고 있다. 6세대 작품속에 투영된 욕망은 자신의 정체성을 찾아가려는 과정에서 실현되지 못하는 현실, 전통성을 지켜 나가려는 모습, 변해가는 현실, 이 세 가지 사이에 갈등하며 꿈을 펼치지 못하고 순순히 현실을 받아들이는 수동적 모습을 담아내고 있다. 6세대 감독들은 기억이라는 이름으로 역사를 해석하는 과정에서, 사회적 억압은 가족의 억압, 가족의 억압은 한 개인의 억압으로 이어지고, 억압이 욕망으로 바뀌면서 반작용에 의한 삶이 지속되기도 한다. 그리고 현실에서 개인의 욕망이 실현되지 못하지만 판타지로 대신하면서, 슬픔을 극복하고 현실을 담담하게 이겨내는 모습들로 드러난다. 이런 아련한 정서를 통해 6세대 감독이 기억하는 중국인들의 얼굴로 그려낸다.

This dissertation is considered a historic generation that Chinese film $6^{th}$ director remembers through their life. Also it is figured out historic anguish and hurt how it was remembered and appeared in film. They have made actual films through their efforts which are different from the conventional generation. In addition, between memory and oblivion the time's signification in the history is showed how what way can be represented. It was presented the time's anguish through memory's metaphor in Chinese film $6^{th}$ works. Also, it was shown the existence's reality from dream was losing as memory was hiding between desire and despair. Additionally, the self of daily was expressed to unconcernedly accept reality, and its against the unchangeable world's eye and memory. The $6^{th}'s$ films' desire was expressed passive appearance to accept reality with losing dream in these three things; cannot be reality in the process to figure out own natural character, and appearance to keep traditional character, finally gradually changing reality. When $6^{th}$ directors analysis the history as memory, social repression follows family's repression, family's repression brings personal repression, and then repression changes to desire, finally the life as a reaction could be maintained. In conclusion, personal desire was covered for fantasy, and the overcoming figure was represented. Moreover, Chinese face that $6^{th}$ directors have memorized was presented through these sentiments.

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