유클리드 기하학에서 삼각형의 합동조건의 도입 비교

A Study on the Comparison of Triangle Congruence in Euclidean Geometry

  • 발행 : 2010.02.28

초록

The congruent conditions of triangles' plays an important role to connect intuitive geometry with deductive geometry in school mathematics. It is induced by 'three determining conditions of triangles' which is justified by classical geometric construction. In this paper, we analyze the essential meaning and geometric position of 'congruent conditions of triangles in Euclidean Geometry and investigate introducing processes for them in the Elements of Euclid, Hilbert congruent axioms, Russian textbook and Korean textbook, respectively. Also, we give justifications of construction methods for triangle having three segments with fixed lengths and angle equivalent to given angle suggested in Korean textbooks, are discussed, which can be directly applicable to teaching geometric construction meaningfully.

키워드

참고문헌

  1. 강옥기 외2인 (2008). 중학교 수학 8-나, 서울: (주)두산
  2. 고상숙.장훈 (2005). 수학교사들의 내용지식이 학생들의 기하평가에 미치는 영향, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(2), pp.445-452.
  3. 교육인적자원부 (2008). 중학교 교육과정 해설 (III), 서울: (주)대한교과서
  4. 박규홍 외 7인 (2002). 중학교 수학 8-나, 서울: (주)두레교육
  5. 박윤범 외 3인 (2002). 중학교 수학 7-나, 서울: (주)대한교과서
  6. 교육인적자원부 (2008). 수학 5-나, 서울: (주)두산
  7. 박혜숙 (2003). 중등교사양성을 위한 기하영역의 교육과정개발, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(4), pp.503-521
  8. 장혜원 (1997). 중학교 기하 영역 중 작도 단원에 대한 고찰, 대한수학교육학회논문집, 7(2), 327-336
  9. 정순영 외 5인 (2009). 중학교 수학 1, 서울: (주)두산
  10. 정환옥.노정학 (2005). 한국과 독일의 중등학교 수학교과서 비교연구 II -중학교 기하영역을 중심으로- 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 44(1), pp.1-14
  11. 한인기 (2005). 한국과 러시아의 수학교과서에 제시된 '삼각형의 합동'에 관련된 학습내용의 비교 연구, 한국학교수학회논문집, 8(1), 89-100
  12. 홍승표 (2005). 유클리드 기하 개론, 서울: 경문사.
  13. 유클리드.토마스 히드 씀, 이무현 옮김 (1998). 기하학원론 1권 해설서 -평면기하-, 서울:교유사
  14. Fennerma, E., & Loef, M. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, New York: Macmillan.
  15. Greenberg M. J. (이우영 역) (1988). 유클리드 기하학과 비유클리드 기하학, 서울: 경문사.
  16. Martin, G. E. Transformation Geometry, an Introduction to Symmetry, Springer-Verlag New York. Heidelberg.Berlin
  17. Ryan P. J. (1984). Euclidean and Non-Euclidean Geometry An analytical approach, Cambridge
  18. Schulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), pp.4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004