Abstract
This paper tries to analyze how effective the problem posing method through Brainwriting can be on mathematical problem solving and creativity as a way to seek a new pedagogy to enhance student problem solving levels and creativity in mathematics. The findings of the study can be summarized as follows: First, the Brainwriting problem posing method improved students' abilities to alter problems, suggest new problems from multi-perspectives, and solve them. All procedures for such were obtained through discussions among group members. Second, the Brainwriting problem posing method resulted in positive effects on fluency and originality among components of creativity, but not on flexibility. That is, studying mathematics with this method helped students develop creativity levels not in terms of flexibility but of fluency and originality. Third, the interest rate in mathematics learning rose for those who studied mathematics by adopting the Brainwriting problem posing method. Finally, this study caused the Brainwriting problem posing method to be more deeply understood and appreciated from a new perspective.
본 논문은 학생들이 모둠을 만들어 모둠원 간의 협의를 통해 문제를 만들고 문제를 해결하는 방법인 브레인라이팅 기법을 활용한 문제제기 수업 통하여 수학적 문제해결력과 창의력 신장에 미치는 효과를 알아보고, 흥미도 검사지를 통해 브레인라이팅기법에 의한 수학학습 수업이 기존의 수학학습과 어떠한 차이가 있었는지 알아보고자 했다. 실험결과 브레인라이팅 기법을 활용한 문제제기 수학학습이 문제해결력의 신장과 창의력의 하위 요소인 유창성과 독창성 신장에 효과가 있다는 것을 알 수 있었고, 브레인라이팅 기법을 활용한 문제제기 수학 학습이 학생들의 흥미도가 올라감에 따라 학생들이 문제를 풀이하는 과정에서 모둠원간의 협의 하고, 해결하는 과정에서 자신감이 높아졌음을 알 수 있었다.