References
- 교육부 (1998). 수학과 교육과정. 서울: 대한 교과서 주식회사.
- 교육인적자원부 (2007). 초.중등학교 교육과정. 교육인적자원부.
- 김춘희 (2007). 그래프를 활용한 함수지도와 함수개념형성에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
- 김홍종외 3인 (2008). 중학교 수학 1. 성지출판.
- 박교식 (1992). 함수 개념 지도의 교수현상학적 접근. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
- 박교식 (1999). 우리나라 제 7차 수학과 교육과정의 7-가 단계 내용 중 함수부분에 관한 비판적 고찰. 학교수학, 1(2), pp.401-415. 서울: 대한수학교육학회.
- 박윤범외 3인 (2008). 중학교 수학 1. 웅진씽크빅.
- 윤성식외 5인 (2008). 중학교 수학 1. 더텍스트.
- 이경화 .신보미 (2005). 상위집단 학생들의 함수의 연속 개념 이해. 수학교육학연구, 15(1), pp.39-56. 서울: 대한수학교육학회.
- 이남숙 (1997). 개념정의와 개념이미지간의 격차 발생원인에 관한 고찰. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
- 이종희. 김부미. 김성준 (2004). 일차함수 활용문제 해결을 위한 강의식, 모델릴, 과제 기반 표현변환 학습의 교수학적 효과 분석. 수학교육학연구, 14(1), pp.39-69. 서울: 대한수학교육학회.
- 황석근.이재돈 (2002). 수학 8-가. 한서출판사.
- 박재용외 7인 (2002). 수학 8-가. 두레교육.
- Cha, I. (1999). Prospective Secondary Mathematics Teachers' conceptions of Function: Mathematical and Pedagogical Understandings. Unpublished doctoral dissertation, The University of Michigan.
- Kaput, J. J. (1989). Linking representations in the symbol system of algebra. In C. Kieran & S. Wagner(eds.) A research agenda for the teaching and learning of algebra. NCTM, Reston, VA and Erlbaum, Hillsdale NJ.
- Kelly, B. (1996). Investigating adbanced algebra with the TI-92. Brendan Kelly Publishing Inc, Ontario.
- Janvier, G. (1987). Translation processes in Mathematics Education. In C. Janvier(ed.), Problems of representation in the teaching and learning of mathematics (pp.27-32). Hillsdale, NJ:Erlbaum.
- Mayes (1995). The application of a computer algebra system as a tool in college algebra. School science and mathematics, 95(2), pp.61-68. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15729.x
- National Council of Teachers of Mathematics (1992). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향. (구광조. 오병숭. 류희찬 역). 서울: 경문사. (영어원작은 1989년 출판).
- National Council of Teachers of Mathematics (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. (류희찬. 조완영. 이경화. 나귀수. 김남균. 방정숙 역), 서울: 경문사. (영어원작은 2000년 출판).
- Santos, F. F. (2003). Examining the effects of a writing to learn mathematics approach on students' understanding of the function concept. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
- Sfard, A. (1987). Two conceptions of mathematical notions: Operational and structural, Proceedings of the 11th internal conference for the psychology of mathematics education, Montreal, Canada, 3, pp.162-169.
- Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational studies in mathematics, 22, pp.1-36. https://doi.org/10.1007/BF00302715
- Sfard, A. (1992). Operational origins of mathematical objects and the quandary of reification-the case of function. In E. Dubinsky & G. Harel (Eds). The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy. Washington, DC: Mathematical Association of America.
- Vinner, S., & Dreyfus, T. (1989). Images and definitions for the concept of function. Journal for Research in Mathematics Education 20(4), pp.356-366. https://doi.org/10.2307/749441
- Vinner, S. (1991). Concept definition, concept image and the notion of function. Int. J Math EducStud Maths, 14(3), pp.293-305. https://doi.org/10.1155/S0161171291000340
- Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning mathematics. In Tall, D. (Ed.), Advanced mathematical thinking(pp.65-81), Kluwer.