Result Analysis on Making Activities 1 to 100 with digits 1, 9, 9, 6

숫자 1, 9, 9, 6을 이용하여 1에서 100까지 만들기 과제 적용 결과 분석

  • Received : 2010.10.13
  • Accepted : 2010.11.15
  • Published : 2010.11.30

Abstract

The basic direction of mathematical education for the 21st century is focused on helping student to understand mathematics and developing their problem solving abilities, mathematical disposition and mathematical thinking. Elementary mathematics teachers should help students make sense of mathematics, confident of their ability, and make learning environment comfortable for students to participate in. Through making activities 1 to 100 with digits 1,9,9,6, students improved the interest and preference of students about mathematics. This game is useful to foster students' mathematical thinking(concepts of exponential number expression, roots concept(${\sqrt}$), gauss function([])) and mathematical disposition. If students are helped to be interested in mathematics through mathematical games, they regard mathematics as interesting and challengeable subject to let themselves think many ways.

초등학교 6학년을 대상으로 6회 총 120분 동안 숫자 1, 9, 9, 6을 활용해서 1에서 100까지 수를 만들게하는 활동을 한 결과를 제시하고 분석하였다. 이 퍼즐과제 활동 결과 분석을 통해 학습자의 수학적 사고의 실행과 형성과정 및 수학적 성향의 변화과정을 알 수 있었다. 특히, 이 과제에서 아이들은 협동의 이점을 알게 되었고 수학적 의사소통의 중요성도 경험하는 계기가 되었다. 무엇보다도 지수, 제곱근, 가우스 함수의 아이디어가 먼저 제시되고, 후속학습이 일어났다. 학습자가 계산기 사용과 수식표현간의 관계와 계산기로 지수와 제곱근의 의미를 구성하는 데에 계산기가 활용될 수 있음을 보여주었다.

Keywords

References

  1. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematic. Reston, VA: The Author.
  2. 교육과학기술부 (2009). 초등학교 교사용 지도서. 교육과학기술부.
  3. 김선영 (2005). 다양한 표현활동이 수학적 능력과 수학적 성향에 미치는 영향. 대구교육대학교 석사학위논문.
  4. 박진성 (1998). 게임을 활용한 수학과 교수-학습의 실제. 한국초등수학교육연구회 제22회 초등수학과 교육 세미나, 243-258.
  5. 신인선․권점례 (2003). 제 7차 수학교육과정에 따른 수학과 문제 중심 학습 자료 개발 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(3), 369-386.
  6. 신현용․김원경․신인선․한인기 (2001). 영재교육에서 창의성 신장을 위한 수학 수업모형. 청람수학교육, 9, 673-706.
  7. 차만주 (2001). 게임 학습 프로그램의 적용이 수학적 성향에 미치는 영향. 대구교육대학교 석사학위 논문.