The Interests, Application, and Learning Desire of Clothing Section in Technology.Home Economics Curriculum of Middle School

중학생의 기술.가정 교과의 의생활 영역에 대한 흥미도, 활용도, 학습 요구

  • Kim, Tae-Hee (Dept. of Home Economics Education, Hanyang University) ;
  • Park, Myung-Ja (Dept. of Clothing and Textiles, Hanyang University) ;
  • Lee, Ji-Yeon (Dept. of Clothing and Textiles, Hanyang University)
  • 김태희 (한양대학교 교육대학원 가정교육학과) ;
  • 박명자 (한양대학교 의류학과) ;
  • 이지연 (한양대학교 의류학과)
  • Received : 2010.08.05
  • Accepted : 2010.10.06
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate learning desire based on the interests, application of clothing and textiles in Technology Home Economics curriculum of middle school. For this research, a questionnaire survey was conducted to 404 middle school students living in Seoul and Kyunggi areas. The data was analyzed by frequency, descriptive statistics, Cronbach's ${\alpha}$ coefficient, one-way ANOVA, and Duncan-test using SPSS 14.0. The conclusions of this study are as follows: First, the perception of middle school student for Technology Home Economics was low. Students were interested not in the clothing and textile education but in getting dressed specially, and purchasing of clothes. Second, the more interested in the area of clothing and textiles, the higher is the application of apparels coordination, apparel purchase, and apparel management. And the more interested in the area of clothing and textiles, the higher is the desire in class contents. Therefore, teaching-learning methods should be developed to improve middle school students' interests, and applications in the clothing and textiles.

Keywords

References

  1. 강미향, 오경화 (2006). "의생활 영역에 대한 중학생의 수업만족도 및 필요도에 관한 연구." 한국가정과교육학회지 18권 2호.
  2. 고인숙, 김혜연 (2003). "제7차 교육과정에서 기술․ 가정 교과 수업의 운영 실태와 문제점 연구." 한국가정과교육학회지 15권 4호.
  3. 김경숙, 박미금 (1998). "중학교 학생의 가정 교과 활용도와 관련 변수에 관한 연구." 한국가정과교육학회지 10권 1호.
  4. 김상희 (2003). "기술․가정 교과 운영 실태와 평가." 한국가정과교육학회지 15권 3호.
  5. 김영찬 (2003). "제7차 교육과정에서의 기술․가정교과에 대한 중학생들의 태도 연구." 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김진희, 김행자, 최정혜 (2004). "고등학생의 기술․가정 교과에 대한 흥미도와 유용성." 한국가정과교육학회지 16권 3호.
  7. 박일록, 이은희 (2003). "의생활 교육내용의 필요도와 실천도 조사 연구." 한국가정과교육학회지 15권 1호.
  8. 손진숙 (2005). "기술․가정 교과 내의 의생활 영역에 대한 인식, 필요도, 실천도, 학습 요구도." 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 왕석순 (2005). "제7차 기술․가정 교육내용 적정성 평가: 가정과 교육영역을 중심으로." 한국가정과교육학회지 17권 4호.
  10. 윤인경 (2004). "제 6차와 7차 교육과정에 따른 중학교 가정 교과서 비교 연구." 한국가정과교육학회지 16권 4호.
  11. 장남경, 고은주 (2004). "청소년의 인터넷 사용특성에 따른 의복행동, 구매평가기준, 정보원에 대한 연구." 한국복식학회지 54권 7호.
  12. 조은영 (2003). "기술.가정 교과 의생활 영역에 대한 여고생들의 학습 요구." 한국가정과교육학회지 15권 4호.
  13. 한혜숙 (1992). "남녀 중학생의 가족영역 가정과 교육에 대한 필요도, 흥미도, 실생활 적용도의 연구." 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.