IPTV 서비스의 수용과 확산을 위한 정부 정책 프레임워크 분석

Analyzing Government Policy Frameworks for Promoting Adoption and Diffusion of IPTV Services

  • 서현식 (연세대학교 방송통신정책연구소) ;
  • 김준호 (방송통신위원회 중앙전파관리소) ;
  • 이봉규 (연세대학교 정보대학원)
  • 투고 : 2010.07.27
  • 심사 : 2010.09.29
  • 발행 : 2010.10.31

초록

본 논문은 IPTV 서비스의 수용과 확산을 위한 바람직한 정부의 정책 프레임워크를 분석하여 제시하고 있다. 지금까지 대부분의 연구들은 소비자 측면에서 개인적인 IPTV 서비스 수용과 확산에 국한되어져 있었기 때문에 조직관리적인 측면에서의 분석이 미흡한 실정이다. IPTV 서비스가 활성화되기 위해서는 다양한 정부의 지원정책 등이 필요하기 때문에, 본 연구에서는 개인 상황에서의 혁신 속성 이론과 조직 상황에서의 실행 프로세스 이론을 적용하였다. 즉 개인의 혁신성이 높은 경우에는 혁신의 속성들이 IPTV 서비스 수용에 더 큰 영향을 미치며, 혁신 관리 측면에서는 정책적 기대가 높은 상황에서 IPTV 관리 속성들이 수용에 더 큰 영향을 미칠 것으로 판단하였다. 본 연구의 결과 개인의 혁신성이 높을수록, 그리고 이와 함께 정부 정책에 대한 기대가 클수록 혁신의 속성 및 IPTV 관리 속성 모두가 IPTV 수용의도에 미치는 영향력이 높아지기 때문에, 정부 정책은 개인의 혁신성을 자극하면서 정책기대를 높이는 방안이 바람직한 것으로 분석되었다.

This study analyzes appropriate government policy frameworks for promoting IPTV industry by studying the way of adoption and diffusion of IPTV services. Until recently, most researches on government policies for technology adoption have focused on the personal context. This research adopts two theories, i.e., innovation characteristics theory for personal context and implementation process theory for organizational context. It also hypothesizes that the innovation characteristics more influence on the behavioral intention for usage new media in the level of personal innovativeness is high. Moreover, in the level of expectancy for diffusion policy is high, the implementation of IPTV services more influences on the behavioral intention. The results by statistical analysis, it is found that the higher the level of personal innovativeness is, and the higher the level of expectancy for diffusion policy is, the more behavioral intention will be influenced by the characteristics of innovation and implementation of IPTV service. Thus it is important for government agencies to find the way to facilitate personal innovativeness as well as expectancy for diffusion policy.

키워드

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