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Research on Attachment Creating Structure due to Customers' Product Group Innovativeness: -Towards Mobile Telecommunication Service-

소비자의 제품군 혁신성향에 의한 애착형성 구조에 관한 연구: 이동통신 서비스를 중심으로

  • 권순홍 (국제대학 방송계열 연예매니지먼트) ;
  • 임양환 (사이버한국외국어대학교 경영학부)
  • Received : 2010.07.27
  • Accepted : 2010.09.06
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This research dealt with the psychological structure where customers get attached to mobile telecommunication service. As a result, first, product group innovativeness had a meaningful influence on the customers' having trust and positive affects in mobile telecommunication service. Second, when the trust of the customers using mobile telecommunication service was high, the affection towards the service was proportionately positive. Third, although the affection of love was strong when the customers highly trusted the mobile telecommunication service he is using, it did not have a meaningful influence on the attachment of relationship. Fourth, when the customers gained a positive affection towards the mobile telecommunication service, the attachment of love and relationship was stronger. These research results mean that the effects which customers' mobile telecommunication innovativeness have should be considered importantly as a factor of influence on customers' service attachment.

본 연구에서는 소비자가 이동통신 서비스에 애착하게 되는 심리적 구조를 연구하였다. 연구결과, 첫째, 제품군 혁신성향은 소비자가 이동통신 서비스를 신뢰하고 긍정적 감정을 갖는데 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 소비자가 이용하는 이동통신 서비스에 대한 신뢰가 높으면 해당 서비스에 대한 감정도 더욱 긍정적으로 나타났다. 셋째, 소비자가 이용하는 이동통신 서비스를 높게 신뢰하면 사랑의 애착이 강하게 나타났지만, 관계의 애착에 유의한 영향을 미치지는 않았다. 넷째, 소비자가 이동통신 서비스에 대해 긍정적 감정을 갖게 되면 사랑의 애착과 관계의 애착이 높았다. 이러한 연구결과들은 소비자의 이동통신 혁신성향이 소비자의 서비스 애착에 영향을 미치는 특성의 하나로 중요하게 고려되어야 함을 의미한다.

Keywords

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