DOI QR코드

DOI QR Code

Survey and Analysis on Computer Using Ability of Early Childhood for Developing Educational Software

교육용 소프트웨어 개발을 위한 영유아 컴퓨터 활용 능력에 대한 실태조사 분석

  • Received : 2010.07.19
  • Accepted : 2010.08.29
  • Published : 2010.10.31

Abstract

In this study, a survey was carried out to investigate status of children's computer use and their ability by gender and age. The objects of the survey were kids at a day care center in Gimpo where students of the early childhood education department of K university had practical training for a month. 378 questionnaire were collected excepting those with insincere or inconsistent responses, and among them, According to the results of this study, girls use computers more often than boys for educational purposes such as learning how to read and write Korean language and numbers and foreign languages, and also learning music and arts. On the other hand, boys use computers more often than girls for entertainment like cartoon movies and games. In terms of computer using ability such as understanding instructions, manipulation of functions, drawing pictures, chatting and e-mail, internet shopping, homepage making, girls have higher ability than boys while boys are significantly superior to girls in the ability to play computer games. The analytical results show that application programs of the childhood education is desirable for boys to use for the sake of arousing the interest and for the game and for girls to use at the part of music and arts. According to ages, for 1-2 years children, they needs the AP with a delicate person having the computer knowledge, for 3-4 years children, they need AP with some little help, for 6-7 years, they need the AP to do themselves according to sex and age.

본 연구는 유아들의 컴퓨터 활용에 대한 실태 및 능력을 알아보기 위하여 성별 및 연령별로 나누어 설문조사를 실시하였다. 연구대상은 김포시에 소재한 K 대학의 유아교육과 학생들이 1개월간 실습한 실습 장소에 다니고 있는 유아들을 대상으로 총 378명의 설문지를 본 연구의 분석에 사용하였다. 본 연구결과 분석에 의하면 여아가 남아보다 한글읽기와 쓰기, 숫자 활동, 외국어 혹은 음악 미술활동 등의 교육적 목적으로 더 많이 사용하고 있었는데 여아들의 경우에 음악이나 미술활동을 위해 컴퓨터 활용을 남아들보다 많이 하고 있는 것으로 나타났다. 반면에 만화영화 나게임, 인터넷 검색 등의 흥미, 오락을 위한 컴퓨터 사용은 남아가 여아보다 높게 나타났다. 컴퓨터의 그림 지시를 이해하고 다룰 수 있는 능력과 친구와 이메일 주고받거나 채팅, 그림을 그릴 수 있는 능력, 인터넷 쇼핑, 홈페이지 제작등의 수준 높은 활용능력은 여아가 남아보다 우월한 것으로 나타났다. 반면 컴퓨터 게임능력은 남아가 여아보다 크게월등한 것으로 나타났다. 설문의 분석결과 유아교육용 응용소프트웨어개발은 남아는 흥미위주 및 게임형식의 응용프로그램을 여아는 음악 및 미술적요소를 활용한 응용프로그램을 활용하는 것이 바람직해 보이고 연령별로는 1-2세에서는 컴퓨터를 같이하는 사람의 적극적인 도움이 필요한 응용프로그램을, 3-4세에서는 일부의 도움을 필요로 하는 응용프로그램을 6-7세에서는 스스로 할 수 있는 응용프로그램으로 성별 및 나이에 적합한 응용프로그램이 필요하다.

Keywords

References

  1. 손현주. "컴퓨터를 활용한 통합교육활동이 유아의 수학개념 및 문제해결능력에 미치는 영향," 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 논문. 2쪽. 2007년.
  2. 유구종, "유아를 위한 컴퓨터교육," 창지사, 27-28쪽. 2007년.
  3. 김진화, "컴퓨터 동화를 활용한 언어활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향," 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 44-48쪽, 2007년
  4. 이경우, "유아를 위한 컴퓨터 활동의 접근방향," 창지사, 65쪽. 1995년.
  5. Haugland, S.W, & Shade, D.D., "Developmental evaluation of software for young children," Albany, Delmar Publishers, 1997.
  6. 정용은, "컴퓨터를 활용한 통합적 접근법이 유아의 창의성 및 컴퓨터 활용능력에 미치는 효과," 전남대 대학원 석사 학위 논문, 45-50쪽, 1999년.
  7. 김승옥, "가정에서의 유아 컴퓨터 활동에 대한 현황 조사," 덕성여자대학교 대학원 석사학위 논문, 75-78쪽 2002년.
  8. 유연화, "교사의 상호작용 활동 유형에 따른 유아의 언어적 상호작용 기능과 언어 발달 연구," 덕성여자대학교 박사 학위 논문, 47-59쪽, 2005년
  9. 김정은 홍혜경, "인터넷 수학 활동에 대한 교사의 개입 유형이유아의수학 능력 및태도에미치는영향," 어린이미디어연구 제 4권, 2005년.
  10. 김민정, "유아를위한컴퓨터교육프로그램의개발및효과 검증," 열린유아교육연구 제 14권 제 3호, 2009년.
  11. 김현아, "흥미영역에서의 컴퓨터 활용 방안," 경북외국어 테크노대학 논문집 제 7집 ,2001년.
  12. 최종욱 전재선, "컴퓨터 소프트웨어 프로그램을 활용한 보조활동이유아의수학적태도및수학능력에미치는영향," 미래유아교육학회지, 제 15권, 제 1호, 425-426쪽, 2008년.
  13. 강신영 조준오, "유아에게 나타난 컴퓨터 활용의 역기능에 관한연구," 유아교육논집, 제16권, 제1호, 56-57쪽, 2007년.