Analysis of Slope Stability at the End of OO tunnel being Distributed by Mica Schist

운모편암 분포지인 OO 터널 종점부에서 절토사면의 안전성 분석 연구

  • Lee, Byung-Joo (Geologic Environment Div., Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources) ;
  • SunWoo, Choon (Geologic Environment Div., Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources)
  • 이병주 (한국지질자원연구원 지구환경연구본부) ;
  • 선우춘 (한국지질자원연구원 지구환경연구본부)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

To be design the slope, the area distributed the mica schist which was metamorphosed by shale or mudstone must carefully consider the stability. Mica schist is another unstable rock for slope by schistosity, cleavage, axial plane of a fold etc. In general mica schist contains the swelling clay minerals such as smectite, vermiculite and montmorillonite. These minerals make the slope unstable. At OO tunnel construction area for the rail way of the Kyungbu high speed train, the slope of mica schist is very unstable by the distribution phenomena of the discontinuous plane such as joints which are 1-5 cm spacing and thrust and strike-slip fault. By the drilling core of this area, most RQD have 0-20%.

퇴적암인 셰일이나 이암이 광역변성작용을 받아 형성된 운모편암들이 분포하는 지역에서 도로나 철도 등의 건설 시 발생하는 사면은 이들 암석들이 가지는 층리나 엽리 혹은 절리와 같은 불연속면들의 발달 방향과 도로나 철로의 진행 방향의 조건에 따라 자주 사면의 붕괴 등에 의한 시공 상 어려움이 발생하고 있다. 운모편암은 변성작용 과정에서나 변형작용 과정을 거치면서 형성된 엽리 및 벽계면들이 사면에 영향을 미친다. 일반적으로 운모편암 중에는 팽창성광물인 스멕타이트. 버미쿨라이트, 몬모리오나이트 등이 함유 되어 사면이 형성된 후 지표에 노출되면서 공기 중의 수분과 반응하여 사면의 안정성에 불리하게 작용한다. 경부 고속철도 건설 시 수원부근의 운모 편암 지대에서 터널 시공 중 터널의 종점부 사면에서 붕괴가 일어난 곳의 지반 조건 및 붕괴 원인을 분석하였다. 이곳은 1-5cm의 절리 간격을 가지며 역단층과 주향이동단층 들이 발당한다. 이로 인해 사면이 심히 파쇄 되어 있으며 시추 코어에서도 전 구간의 RQD가 0-20%값을 가진다.

Keywords

References

  1. 박형동, 2002, 이암과 셰일의 지질공학적 특성, 한국지반공학회 암반역학위원회 학술세미나 논문집, 20-30
  2. 이병주, 2002, 한반도의 제3기 분지와 포항분지 내 지질구조 연구, 한국지반공학회 암반역학위원회 학술세미나논문집, 3-17
  3. Deere, D.U. and Deere, D.W., 1988, The rock qualitu designation (RQD) index in practice. In Rock classification systems for engineering purpose, (ed, L. Kirkaldie), ASTM Special Publication 984, 91-101, Philadelphia: Am. Soc. Test. Mat