Pedagogical Effect of Learning-Teaching Module of Unit for the Logarithm According to Historico-Genetic Principle

역사발생적 원리에 따른 교수학습 모듈을 적용한 수행평가의 교수학적 효과 분석

  • Published : 2009.09.30

Abstract

Introduction of logarithm in mathematics textbook in the 7th national curriculum of mathematics is the inverse of exponent. This introduction is happened that students don't know the necessity for learning logarithm and the meaning of logarithm. Students also have solved many problems of logarithm by rote. Therefore, we try to present teaching unit for the logarithm according to the historico-genetic principle. We developed the learning-teaching module of unit for the logarithm according to historico-genetic principle, especially reinvention for real contexts based RME. Loaming-teaching module is carried out as the performance assessment. As a results, We find out that this module helps students understand concepts of logarithm meaningfully Also, mathematical errors of logarithm is revised after the application of learning-teaching module.

본 연구에서는 지수의 역으로 정의되는 로그를 학습한 학생들을 대상으로 로그 개념과 성질에 대한 오류를 조사하고, 학생들 스스로 오류를 교정할 수 있도록 역사 발생적 수학 학습 지도 원리에 따른 교수-학습 모듈(module)을 개발하여 수행평가로 적용하고 그 교수학적 효과를 분석하였다. 교수-학습 모듈은 로그에 대한 수학적 분석, 역사발생적 과정에 대한 분석, 학생들의 오류에 대한 심리학적 분석을 바탕으로 로그의 정의와 기본 성질 단원을 중심으로 개발하였다. 교수-학습 모듈의 교수학적 효과는 로그의 뜻과 성질에 대한 사전 사후 지필 평가 결과의 정답률과 오류 발생률을 비교 분석하였다. 구체적으로 유의수준 .05에서 단일표본에 대한 t-검정 결과, 교수-학습 모듈을 적용한 수행평가가 짧은 시간동안 이루어졌음에도 효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 로그의 뜻과 성질 단원에서 나타난 5가지 오류 유형인 '기호나 용어, 개념에 대한 이해 부족으로 인한 오류(E1)', '정리나 성질에 대한 불완전한 이해로 인한 오류(E2)'와 '선행 지식의 부족으로 인한 오류(E3)', '계산 실수로 인한 오류(E4)', '풀이 과정의 중단으로 인한 오류(E5)' 중 교수-학습 모듈을 적용한 결과, E2와 E1 오류가 크게 개선되었다.

Keywords