A Didactical Analysis on History of Mathematics in Simultaneous Equations Section of Mathematics Textbooks

교과서 연립방정식 단원에 제시된 수학사의 소재 분석 및 교수학적 분석

  • 심상길 (단국대학교 교육개발인증원)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

In this study, in order to use history of mathematics in mathematical learning effectively, we investigate application of history of mathematics shown textbooks in simultaneous equations. History of Mathematics can be used in order to enhance comprehension and increase interest in an introduction to the simultaneous equations. It also can be used to help motivate middle school students to solve the simultaneous equations with much interest during the development phase, and develope open thinking and reflective thinking in the enrichment learning.

본 연구에서는 교과서 연립방정식 단원에 제시된 수학사의 내용을 살펴보고 이를 활용하기 위한 교수학적인 시사점을 분석하였다. 교과서에서 수학사는 읽을거리나 방정식을 푸는 과정에서 문제로 제공되는 경우가 대부분이다. 따라서 교사가 수업내용을 발전시키거나 자유 탐구를 위한 측면에서 수학사를 활용하기 위해, 그 시대의 사람들은 어떻게 문제를 해결하였는지 탐구할 수 있는 발문을 제시하고 향후 소개되는 연립방정식의 풀이에 대한 기대와 필요성에 대해 생각할 수 있는 기회를 제공하여 현재 사용하고 있는 풀이 방법의 편리성과 우수성을 인식하게 할 수 있다. 또한, 수학사에 나타난 연립방정식의 다양한 풀이에 대해 토론하여 자동화된 풀이를 반복하는 단순함에서 벗어나 수학을 비판적으로 바라보고 새롭게 변화 발전시킬 수 있는 반성적인 사고를 유발할 수 있다.

Keywords