Development and Application of Storytelling Based Education Model for the Enhancement of the Motivation of Programming Learning

프로그래밍 학습동기 증진을 위한 스토리텔링기반 교육 모형에 관한 연구

  • Park, Jung-Ho (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Gu, Jung-Mo (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Song, Jeong-Beom (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Bae, Young-Kwon (Mokwon University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • An, Sung-Hun (Korean Educational Development Institute) ;
  • Lee, Tae-Wuk (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education)
  • 박정호 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 구정모 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 송정범 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 배영권 (목원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 안성훈 (한국교육개발원) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과)
  • Published : 2009.03.30

Abstract

This research pursued improvement of learning motives and accomplishment of study by developing storytelling based education model and applying them to field for elementary students study of programming. As a result of inspection on study motives, two groups showed statistically significant different with experiment group showing higher average than comparison group. As a result of inspection on study accomplishment, both groups showed improved average points over previous inspection, and particularly experiment group showed higher average than that of comparison group The results of this research showed that storytelling strategy has direct relation with improvement of programming study motives and study accomplishment

본 연구에서는 초등학생의 프로그래밍 학습을 위해 스토리텔링기반 프로그래밍 교육 모형을 개발 현장에 적용하여 학습동기와 학업성취도 증진을 모색하였다. 학습동기에 대한 사후 검사 결과, 두 집단은 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며 학업성취도 대한 사후 검사 결과, 두 집단 모두 사전검사에 비해 평균점수가 향상되었는데 특히, 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 높게 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이를 보이고 있다. 본 연구의 결과 스토리텔링 전략이 프로그래밍의 학습동기 증진과 학업성취도의 향상에 직접적인 관련이 있다는 것을 밝힐 수 있었다.

Keywords