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철도 환승센터의 시설배치기준 및 평가방안

The Guidelines for Station Layouts and Their Assessments in Railroad Transfer Centers

  • 이종국 (국토해양부 고속철도팀) ;
  • 김시곤 (서울산업대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 임광균 (Texas A&M Univ., 토목환경공학과)
  • 투고 : 2009.06.09
  • 심사 : 2009.07.02
  • 발행 : 2009.09.30

초록

우리나라 대중교통 시스템은 서로 다른 수단간 복합적인 상호 연계로 그 교차지점에서 승객의 이동이 많이 발생하는 환승 위치가 점점 많아지고 있다. 즉, 2개 이상의 교통수단이 한 곳에서 교차하는 환승센터의 올바른 기능은 보행자의 편리성과 안락함등으로 직결되고, 그로 인한 더 많은 대중교통 이용유발이 촉진된다. 이처럼 중요한 기능을 담당하는 역할에도 불구하고 국내에는 아직 환승보행센터의 배치기준이나 그것을 평가할 수 있는 기준을 제시하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 환승센터를 이용하는 보행자의 이용실태(환승거리 및 시간, 접근거리 및 시간, 역사 내 승객 이동경로)를 조사 분석하였다. 그 분석결과를 토대로 환승센터에서의 연계시설 배치 평가기준을 승용차 이용자 보행 편리성과 대중교통 이용자의 보행 편리성으로 나누어 평가하는 방안을 제시하였다. 환승시설에서의 배치 평가기준은 보행자의 주요 이동 경로를 설정하고, 그에 따른 도보시간을 평가기준으로 설정하였다.

The mass transit networks in Korea, such as buses, metro and subway, are co-related and the number of transfer points, in which a lot of pedestrian movement is generated, are rising. The functions of the transfer centers, in which several travel modes cross at a point, have to include convenience and comfort for pedestrians using the transfer centers, and such functions can make transit a more attractive travel option and thus eventually contribute to increases in ridership. However, the guidelines for station layouts and their assessments in transfer stations are not suggested so far. So the pedestrian pattern data (pedestrian walking distances and times, pedestrian approaching distances and times, pedestrian walking paths in the inside of stations) was collected and analyzed. Based on the results of the analysis, the ways to measure the quality of comfort for those who using transfer facilities were suggested using the times that pedestrians consume to transfer from a travel mode to another. The walking time of pedestrians at the inside of stations was also measured by pre-selected pedestrian pathways as the guidelines for station layout assessment in transfer facilities.

키워드

참고문헌

  1. 건설교통부(2002) 도시철도 정거장 환승.편의시설 보완 설계지침.
  2. 국가통합교통체계효율화법, 제2조 제13호.
  3. 도시교통정비촉진법, 제2조.
  4. Hiroyuki Iseli, Mark Miller et al. (2007) Evaluating Connectivity Performance at Transit Transfer Facilities, California Department of Transportation, Sacramento, CA.
  5. Kittelson & Associates, Inc. et al. (2003) Transit Capacity and Quality of Service Manual - 2nd Edition - Part 3: Quality of Service and Part 7: Stop, Station, and Terminal Capacity, In TCRP Report 100. Washington, D.C.: Transportation Research Board.
  6. Rabinowitz, H. Z., Edward A. Beimborn, Peter S. Lindquist, and Donna M. Opper (1989) Market Based Transit Facility Design, U.S. Department of Transportation, Washington, D.C.
  7. Reynolds, Marilyn M., and Charles D. Hixson (1992) Transit vehicle meets system : A method for measuring transfer times between transit routes, Transportation Research Record, Vol. 1349, pp. 35-41.
  8. Washington Metropolitan Area Transit Authority (2005) Guidelines For Station Site And Access Planning-Final Draft.