Abstract
This research analyzed the changes of drivers' visual workload with beta wave of bionic signals from brain's occipital lobe from entrance to exit section of the Yuksimnyeong tunnel which is 3.1km long in Daejeon-Tongyeong section of Jungbu expressway. There are 10 subjects who Participate our experiments and the results are as follows. First. the drivers' visual workload is higher about 41% in entrance section of the tunnel than 200m in advance of the section of the tunnel. Second, it is higher than 200m in advance of the section of the tunnel by 34.5% that the value of the drivers' visual workload who is driving in the tunnel. Third, as a result of analyzing the tunnel into 200m unit section, it is statistically different from other sections' at the 1.0km and 2.4km section from the entrance of the tunnel. If drivers sustain average visual workload for safe driving in very long tunnel, it's not desirable environment that drivers' visual workload goes under the average workload. Therefore, it would be the section where drivers who is driving in tunnel could cause a traffic accident.
본 연구에서는 중부고속도로 대전${\sim}$통영구간의 장대터널인 육십령터널(L=3.1km)을 대상으로 터널진입부에서부터 터널구간주행을 포함한 터널 진출부까지의 운전자의 시각적 각성수준(Workload)변화를 뇌의 후두엽부분의 생체신호 중 베타파를 이용하여 분석하였다. 실험에 참여한 피실험자는 총 10명으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 운전자의 시각적 각성수준은 터널 진입전 200m지점과 비교시 터널입구에서는 약 41% 증가하는 것으로 나타났다. 둘째, 장대터널내에서 주행중인 운전자의 시각 각성값은 터널진입전 200m 지점과 비교시 34.5%증가하였다. 셋째, 장대터널구간을 200m 단위구간으로 나누어 분석한 결과 터널진입후 1.0km구간과 2.4km구간에서 타 구간과 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 장대터널내에서 운전자는 안전한 운전을 위해 평균적인 시각 각성수준을 유지한다고 가정할 때, 시각 각성수준이 터널주행시의 평균수준 이하로 내려간다는 것은 적절한 주행상황이라고 볼 수 없다. 따라서 이 구간은 터널을 주행 중인 운전자가 교통사고를 유발할 수 있는 개연성이 존재하는 지점으로 볼 수 있다.