Aircraft fueling optimization model under a fueling cost differentiation

급유비용 차별하의 항공기 급유 최적화 모형

  • 김준혁 (전남대학교 산업공학과)
  • Received : 2008.11.20
  • Accepted : 2009.04.08
  • Published : 2009.06.30

Abstract

Aircraft fuel cost is the largest airline expenses in airlines who play a major role in air transportation system. Airlines have been making a great effort to save fuel as much as they can. Among these efforts, the systematic fueling strategy has been taken a growing attention since it is recognized as a very cost-effective fuel management strategy. The systematic fueling strategy is the fuel saving strategy in which extra amount of fuel is loaded to utilize the fueling cost differentiation among the cities where the aircraft operate. In this paper, the aircraft fueling optimization model is proposed. The proposed model is to calculate precise amount of loaded fuel to minimize overall fuel cost assuming that the aircraft routing for all aircrafts and fueling cost in all airports where the aircraft fly are given. Compared with heuristic fueling strategy, the result of the proposed model is promising. Therefore, it is expected that the proposed model plays a major role in fuel management strategy in airline operation.

항공교통시스템에서 핵심적 역할을 하는 항공사의 운영비 중 유류비용은 가장 큰부분을 차지한다. 따라서 많은 항공사들은 유류비 절감을 위한 많은 노력을 기울이고 있는 실정이다. 이 중 체계적인 항공기 급유계획 전략은 많은 비용절감 효과로 인하여 근래에 많은 주목을 받고 있다. 항공기 급유계획은 항공유의 급유비용이 각 운항공항 별로 상이할 때, 총 유류비를 최소화할 수 있도록 각 항공기의 운항공항에서 최적 급유량을 도출하는 계획이다. 본 연구에서는 항공기 급유계획에 관한 수리모형을 제시한다. 제시된 모형은 각 운항공항의 급유비용과 항공기 경로정보가 알려져 있을 때 각 운항공항에서 총비용을 최소로하는 정확한 급유량을 계산하는 최적화 모형이다. 실험결과, 제안된 모형은 직관적 형태의 발견적 기법보다 효과적인 비용절감이 이루어짐을 확인하였고, 향후 항공사를 비롯한 대형 운송시스템에서 유류관리 전략으로 중요한 역할을 할 것이라 기대된다.

Keywords

References

  1. 김민정․김제철(2006) '항공운송산업의 비용구조분석(밀도, 규모 및 범위의 경제성 도출을 중심으로)', 대한교통학회지 제24권 3호, p.143-153
  2. 김준혁(2008) '항공기 운항계획에 관한 연구', 로지스틱스 연구 제16권 제2호, p.27-48
  3. 박용화․김성영․김종엽(2006) '허브공항의 환승연계성 분석연구(인천국제공항을 대상으로)', 대한교통학회지 제24권 6호, p.75-85
  4. 하헌구․오세훈(2006) 'AHP(Analytic Hierarchy Process)를 이용한 항공여객의 항공사 선택속성 분석(국내선을 중심으로)', 대한교통학회지 제24권 3호, p.133-142
  5. 항공정보포탈시스템,www.airportal.co.kr
  6. 홍석진(2004) '항공화물 부문과 항공사 효율성에 관한 연구 (자료포락분석(DEA) 모형의 이용)', 대한교통학회지 제 22권 3호, p.17-26
  7. American Airlines (2005), 'American Airlines Flagship News', vol. 63. p.1-3
  8. Abdelghany, K., Abdelghany, A., Raina, S. (2005) 'A model for the airlines' fuel management strategies', Journal of Air Transport Management, vol. 11, pp.199-206 https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2004.10.002
  9. Diaz, A. (1990) 'A network approach to airline fuel allocation problems', Annuals of the Society of Logistics Engineering, vol. 2, p.39-54
  10. Kim, J. (2005a) 'Recent Advances in airline fuel management strategies', Internal Report, Navitaire, Austin, TX
  11. Kim, J. (2005b) 'An Agent-based Model for Airline Evolution, Competition, and Airport Congestion', Ph.D. Dissertation, Dept. of Civil & Environmental Engineering, Virginia Polytechnic Institute & State University, Blacksburg, VA.
  12. Morrell, P., Swan, W. (2006) 'Airline Jet Fuel Hedging: Theory and Practic', Transport Reviews, vol. 26(6), p.713-730 https://doi.org/10.1080/01441640600679524
  13. Stroup, J.S., Wollmer, R.D. (1992) 'A fuel management model for the airline industry', Operations Research, vol. 40(2), p.229-237 https://doi.org/10.1287/opre.40.2.229