공학설계 교과목에서 문제 중심 교수-학습과 프로젝트 중심 교수-학습 전략 비교 분석

A Comparative Analysis of the Problem-Based Learning and Project-Based Learning Strategies on the Course of Engineering Design

  • 신행자 (동아대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 손준익 (동아대학교 전자공학과) ;
  • 임영도 (동아대학교 전자공학과) ;
  • 김종욱 (동아대학교 전자공학과)
  • Shin, Haeng-Ja (Innovation Center for Engineering Education, Dong-A Univ.) ;
  • Son, Joon-Ik (Dept. of Electronic Engineering, Dong-A Univ.) ;
  • Im, Young-Do (Dept. of Electronic Engineering, Dong-A Univ.) ;
  • Kim, Jong-Wook (Dept. of Electronic Engineering, Dong-A Univ.)
  • 투고 : 2009.08.12
  • 심사 : 2009.10.27
  • 발행 : 2009.12.31

초록

본 논문은 공과대학 공학설계 교과목의 기존 수업 운영 방법 즉, 프로젝트-중심 수업 전략과 PBL 모형을 도입한 문제-중심 수업 전략을 비교 분석하여 알려진 PBL모형의 수업 효과가 만족되었는지, 팀 수업 만족도에 영향을 미치는 요인들이 무엇인지 탐색하기 위한 것이다. 전자공학전공 학생들을 대상으로 동일 공학설계 교과목을 기존의 프로젝트-중심 수업과 문제-중심 수업으로 운영한 후 전수 조사하였다. 그 결과, 문제-중심 수업에서 창의적 문제해결력, 자기주도 학습능력 요인이 프로젝트-중심 수업보다 통계적 유의함이 검증되었다. 또한 팀워크 능력, 창의적 문제해결력, 의사소통능력, 자기주도 학습능력 요인들의 평균이 더욱 높아 수업효과가 더 높았음을 알 수 있다. 팀 수업 만족도에 영향을 미치는 요인에서 전자는 팀 활동, 후자는 팀 과제내용 이해도가 가장 큰 영향을 끼치는 것으로 나타나 두 집단의 수업만족도에 가장 큰 영향력을 미치는 요인의 차이가 있음이 확인되었다.

This paper deals with the analysis and comparison between on the course of a conventional engineering design (typically project-based learning) and a new engineering design (introduced PBL model to conventional engineering design). The purpose of the study is to identify and prove the effect of PBL model on the course with a new teaching-learning. In the result of t-test, there were significant statistics in the creative problem solving and self-directed learning ability, but no significant statistics in the team work and communication skill ability. Also the average of factors of the problem-based strategy is higher than those of the project-based strategy. In the problem-based strategy, the team work has the most influential on the satisfactory of the course. However in the project-based strategy, the comprehension of given product has the most influential on the satisfactory. Finally, this study has proved the effect of PBL on the course engineering design.

키워드

참고문헌

  1. 강소연 외(2005). 공학교육에서의 PBL 수업의 효과. 공학교육연구, 8(2) : 24-34
  2. 강인애.정준환.정득년(2007). PBL의 실천적 이해, 문음사
  3. 동아대학교(2007). 팀워크기술-팀제 교육과정 중심의 학습성과 평가, 한국공학교육연구센터구축사업 최종보고서. 한국공학교육연구센터, 667-697
  4. 박강 외(2005). 창의공학, 인터비젼
  5. 조연순(2006). 문제중심학습의 이론과 실제, 학지사
  6. 한국공학교육인증원(2006). 공학인증기준2005 (KEC 2005), ABEEK-2006-AB-020
  7. ABET(2007), Engineering Accreditation Commission, ABET, Inc
  8. Lyle D. Feisel. et al.(2002), A Colloquy on Learning Objectives For Engineering Education Laboratories, Proceeding of the 2002 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition
  9. Rogers, G. M.(2003). Outcome-based Program Assessment, Rose-Hulman Institute Technology