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Structural analysis of an 38 feet diffusion style for high-speed catamaran yacht

38피트급 보급형 고속 카타마란 요트의 구조해석

  • Park, Joo-Shin (Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University) ;
  • Ko, Jae-Yong (Graduate school of Engineering, Osaka University) ;
  • Lee, Kyoung-Woo (Graduate school of Engineering, Osaka University) ;
  • Oh, Woo-Jun (Graduate school of Engineering Mokpo National Maritime University)
  • 박주신 (오사카대학교 선박해양공학과) ;
  • 고재용 (목포해양대학교 해양시스템공학과) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학과) ;
  • 오우준 (목포해양대학교 해양시스템공학과 대학원)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

Recently, design technology of has been required such as catamaran yacht with high-speed according to expand a marine leisure industry. The domestic technical development for design and production of yacht is not actively than Canada, USA, Japan etc. However, with further development of yacht design & technology, it is need to develop a key technology related to increase the value of catamaran yacht. In the present paper, new guideline is suggest for catamaran yacht as like kinds of marine leisure ship in order for fundamental structure design and structural analysis for twin-hulled ship yacht and techniques for structural analysis as sea leisure ship in this research. The class of society has not been proposed formally about regulation and methodology for estimation of strength of small hight-speed craft with satisfying two conditions as noted; length less than 50meters, ratio of length to breadth less than 12. In the present study, we were adopted DNV (Yachts, Design Principles, Design Loads, Hull Structural Design) Rule and KR (FRP rule application guide) for scantling of structural members. Furthermore, ABS rule is used for structural calculation about application of loading conditions for catamaran yacht. This study can be available feedback role to manufacture of 38ft diffusion style for catamaran yacht. It is expected that this study will be a good reference in order to design of catamaran yacht with high-speed.

최근 해양 레저문화 확산에 따라 요트와 같은 레저선박의 설계기술이 요구되고 있다. 현재 까지 요트 설계 및 생산을 위한 국내 기술개발은 해양 레저 선진국에 비해 활발하지 않으나 최근에 요트 설계 및 생산기술기술의 발전으로 인하여, 관련 요소 기술의 개발이 필요시 되고 있다. 본 연구에서는 해양레저 선박으로서 쌍동선 요트에 대한 기본 구조 설계 및 구조 해석을 위한 기법을 제시한다. 요트와 같이 길이 50미터 이하 길이와 폭/비가 12보다 작은 소형 고속 선박의 강도 해석에 대한 규정이나 방법론은 아직 까지 선급 등에서 공식적으로 제안되지 않고 있다. 따라서 본 논문에서 부재의 스캔틀링은 DNV(Yachts, Design Principles, Design Loads, Hull Structural Design)기준과 KR(FRP선 규칙적용 지침)을 사용하였다. 또한, 구조해석 평가에 있어서는 ABS가이드 라인을 적금하여, 구조안정성을 평가하였다. 본 연구를 통하여, 38피트 보급형 쌍동선 요트의 실선 제작에 피드백 역할이 가능하게 되었다. 또한, 연구 결과는 앞으로 고속 쌍동형 요트의 구조설계 및 구조해석에 관련된 기본적인 자료로 유용하게 활용될 것으로 예상된다.

Keywords

References

  1. 신종계, 이재열 (2006), "소형 요트의 기본 구조 설계 및 구조 해석 기법에 대한 연구", 대한조선학회지, 제43권 제1호, pp.75-86 https://doi.org/10.3744/SNAK.2006.43.1.075
  2. 장창두, 김호경 (1998), "복학재료 쌍동형 초고속선의 최적 구조설계 - 최소중량 설계" 대한 조선학회 논문집, 제35권 제2호, pp. 94-103
  3. ABS (1997), Guide for Building and Classing High-Speed Craft
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  5. DNV (2005), High Speed Light Craft and Naval Surface Craft "Design Principles, Design Loads", Part 3 Chapter 1, pp 5-16
  6. DNV (2000), High Speed Light Craft and Naval Surface Craft "Hull Structure", Part 3 Chapter 3, pp 5-32
  7. KR guideline (2007), "FRP 규칙 적용지침" pp. 1-57

Cited by

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  2. Evaluation of Structural Integrity of the ISO-based Moon Pool Type Diver Boats vol.24, pp.5, 2018, https://doi.org/10.7837/kosomes.2018.24.5.597