Comparison of Mathematical Thinkings Based on the Development Process of Two Brothers Talented in Math: A Case Study

부모의 양육태도가 다른 형제 영재의 수학적 성향 비교: 사례연구

  • Published : 2009.04.30

Abstract

This paper is about a case study of two brother talents who have a similar genetic factor The researcher who worked as a teacher of the Institute of Talent Education where the two brothers attended for 3 years analyzed and compared the influential variables through the interview of both the students and their parents. Parents have invested to the elder brother showing geniuses so they disciplined him suppressively out of too much expectation. However, they allowed his brother, who showed talents later, more automaticity, supporting him when he himself wanted to study. As a result, the younger brother showed a more creative thinking ability, and a better school performance This paper is significant in that parents's positive disciplining attitude maximize children's genius.

본 논문은 유전적 요소가 비슷한 형제 영재에 관한 사례연구이다. 본 연구자는 이들 형제가 3년간 이수한 영재교육원의 강사로 활동하면서 같은 과정의 수업시간에 나타난 두 형제의 상이한 수학적 성향에 관심을 갖고 두 형제의 자라온 환경과 부모의 기대, 양육태도 등 영재성에 영향을 주는 환경적인 요소 등을 연구 참여자와 부모의 면담을 통하여 비교 분석하였다. 부모는 일찍이 영재성을 드러낸 형에게 많은 기대와 지원을 한 만큼 강압적인 양육태도로 일관했으나 뒤늦게 영재성을 보인 동생에겐 자율적인 양육태도로 스스로 학습을 원하는 시기에 지원하였다. 그러한 결과 동생이 오히려 창의적인 사고와 학업 성취도에서 좋은 결과를 보여주었다. 본 형제연구는 자녀의 영재성을 극대화시키기 위한 부모의 긍정적인 양육태도에 대한 하나의 시사점을 제공하는 데 그 의의를 둘 수 있다.

Keywords

References

  1. 김성원, 최성연 (2002) 영재아의 부모특성이 영재성에 미치는 영향에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 22(3), pp. 671-681
  2. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순(2003). 영재교육학원론. 서울. 교육과학사
  3. 서정표, 박배훈 (1994). 수학 영재의 판별 절차 및 기준에 관한 연구. 한국 수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 33(2), pp. 227-283
  4. 이신동 (2008). 영재와 평재 부모의 배경과 양육특성 비교. 영재아이, 20. 서울: KAGE
  5. 하종덕 (2008). 영재아 부모의 성격유형과 양육태도에 대한 연구. 영재교육연구, 18(1), pp. 293-311
  6. 한기순, 박인호 (2006). 영재자녀 학부모를 위한 부모교육 프로그램의 개발과 효과. 학부모과학영재교육센터. 한국과학재단
  7. Kagan, J., & Havreven, T. K. (1978). The Family. New York: Norton @ Co
  8. Reis. S. M., & Small. M. A. (2003). 영재 학습자의 특성과 요구. 영재 교육의 방법과 자료(상). [이화국, 김언주, 문정화, 역] (주)대교/한국교육평가센터 (원본출간 년도: 2001)
  9. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1985). The schoolwork enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center. CT.: Creative Leaming Press
  10. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1997). The schoolwork enrichment model: A how-to guide for educational excellence (2nd ed.). Mansfield Center, CT.: Creative Leaming Press
  11. Robinson, N. M. (1987). The early development of precocity. Gifted Child Quarterly, 31, 161-164 https://doi.org/10.1177/001698628703100406
  12. Rousseau, M. K., & Poulson, C. L. (1989). Motivation of Leaming Problems? Teaching Exceptional Children, 21, 18-19