A Study on the Development and Effect of Korean Language Education Program Based on Multiple Intelligences

다중지능에 기초한 국어교육 프로그램 개발 및 효과검증

  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to develop and apply a Korean language education program based on multiple intelligences in a bid to foster the multiple intelligences, self-efficacy and achievement motivation of elementary schoolers in regular language arts class. It's basically meant to create the educational conditions for every child to exert his or her abilities. Two research questions were posed: 1. What should be the objectives, content and teaching-learning methods of a Korean language education program based on multiple intelligences? 2. What effect does a Korean education program based on multiple intelligences have on children's multiple intelligences, self-efficacy and achievement motivation? The subjects in this study were 58 Students in two different third-grade classes in M elementary school in the city of Daejeon. A Korean language education program based on multiple intelligences was implemented during a 4month period of time, and an inclusive approach of multiple intelligences and cooperative learning were applied. The major findings of the study were as follows: First, in order to develop a Korean education program based on multiple intelligences, the kinds of themes that could cover multiple intelligences in an inclusive way were selected in consideration of the learning objectives of the major units of a third-grade language arts textbook(second semester) of the 7th national elementary language arts curriculum. And then an inclusive Korean education program was prepared, which consisted of four stages: problem awareness, problem-solving planning, problem solving, and reflection/application/development. Second, the Korean education program based on multiple intelligences had a positive effect on the children's multiple intelligences, self-efficacy and achievement motivation and suggested some of new directions for school education that typically stressed linguistic and logical-mathematical intelligences only.

본 연구의 목적은 초등학교 정규 국어수업시간에 적용 가능한 다중지능에 기초한 국어교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램을 교실현장에 적용하여 그 효과를 알아보려는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 대전시에 위치한 M초등학교 3학년 1개 학급 실험집단(남자 13명, 여자 16명, 총 29명)에 프로그램을 전개하고 프로그램에 참여하지 않은 3학년의 1개 학급 통제집단(남자 14명, 여자 15명, 총 29명)의 사전, 사후 검사를 비교해 본 결과, 다중 지능에 기초한 국어교육 프로그램을 통해 아동의 다중지능과 자기효능감, 성취동기가 향상되었다. 이상의 연구결과를 볼 때, 다중지능에 기초한 국어교육 프로그램은 다중지능과 자기효능감, 성취동기를 증진시키는데 효과적일 뿐만 아니라 언어와 논리-수학적 지능만을 강조하던 전통적인 학교교육 현장의 개선에 시사점을 안겨준다.

Keywords

References

  1. 교육 인적 자원부 (1998). 초등학교 교육과정 (Ill). 서울: 대한 교과서 주식회사
  2. 교육 인적 자원부 (2001). 초등학교 교사용 지도서 3학년 2학기 국어. 서울:주식회사 교학사
  3. 교육 인적 자원부 (2001) 초등학교 3학년 2학기 말하기 · 듣기. 서울: 주식회사 교학사
  4. 교육 인적 자원부 (2001). 초등학교 3학년 2 학기 읽기. 서울: 주식회사 교학사
  5. 교육 인적 자원부 (2001) 초등학교 3학년 2학기 쓰기. 서울: 주식회사 교학사
  6. 기현주 (2004). 아동용 성취동기 척도 개발에 관한 연구. 대전대학교대학원 석사학위논문
  7. 김민정 (2000) 초등학생의 통제소재 및 자기효능감과 창의성과의 관계. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위 논문
  8. 김명희, 정태희 (1997) 미국의 다중지능 교육, 열린교육연구, 5(2), 3-25
  9. 김성봉 (2004) 다중지능이론을 활용한 환경 교수-학습 프로그램 개발 및 효과분석.한양대학교 대학원 박사학위 논문
  10. 김아영 (2001) 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123
  11. 김옥임 (2001). 복합지능이론을 활용한 중학교 국어과 수엽이 학습태도와 학업성취에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 서경화 (2002). 다중지능이론에 기초한 교육과정 통합 프로그램의 개발과 효과. 대구교육대학교 석사학위 논문
  13. 손선자 (2006). 다중지능이론에 기초한 수엽이 초등학생의 창의성 증진에 미치는 효과. 대구교육대 교육대학원 석사학위논문
  14. 손승현 (1998) 다중지능이론에 기초한 수업활동이 초등학교 학생의 학업성취도에 미치는 효과. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  15. 송두정 (2006) 다중지능증진 프로그램적용에 따른 성취동기 및 학업성취도 효과. 대전대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 신명희 (2000) 다중지능이론에 기초한 교수 - 학습방법 연구 교육학연구, 38(4), 1-23
  17. 육미수 (2001). 다중지능이론 중심 통합교육과정 적용 학습이 초등학교 아동의 다중 지능발달에 미치는 효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 이보영 (2007) 다중지능이론을 적용한 설과 학습활동이 초등학생의 자아 존중감에 미치는 영향. 전주교육대 교육대학원 석사 학위 논문
  19. 이승희 (2006) 초등학생을 위한 아동의 다중지능 증진 프로그램 개발 및 효과 분석.경희대학교 대학원 박사학위논문
  20. 이영만 (1996). Gardner의 다중지능이론과 교육적 시사점. 진주교육대학교 논문집. 40, 147-174
  21. 정태희 (1998). 다중지능이론에 기초한 교수-학습활동 개발 및 효과분석: 개인적 지능을 중심으로. 한양대학교. 박사학위논문
  22. Armstrong, T. (1994). Multiple Intelligences in the classroom. ASCD 복합지능과 교육.전윤식 ·강윤심 공역 (2004). 중앙적성출판사
  23. Campbell, L., Campbell, B., & Dickinson, D. (1996). Teaching & learning through multiple intelligences. MA: Allyn & Bacon
  24. Chen, J. Q., Krechevsky, M., Viens, J., & Isberg, E. (1998). Building on children 's strength: The Experiences of Project Spectrum. NY: Teacher’s college Press. 안영진 역 (2003). 다중지능이론에 의한 아동의 다양한 능력 개발프로젝트. 창지사
  25. Gardner, H. (1993). Multiple Intelligence: The theory in practice. New York: Basic. 김명희 ·이경희 역(1998). 다중지능 이론의 이론과 실제. 양서원