A Study on the Development of a Scale to Measure the Ability of Consumers to Use Credit Cards

신용카드사용 소비자능력 평가를 위한 척도개발

  • Seo, In-Joo (Dept. of Consumer & housing studies, SangMyung Univ.)
  • 서인주 (상명대학교 소비자주거학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study focused on the development of a scale to measure the ability of consumers to use credit cards. The purposes of this study were to develop a tool which would be able to measure consumer knowledge, consumer skills and consumer attitudes. Data were collected from 313 credit card using consumers and were analyzed by employing a goodness of fit test, principal component analysis & confirmatory factor analysis(Amos 5.0), multiple regression. The results from this study were as follows: 1) Six factors of consumer knowledge(16-items) were identified: damage salvation; credit delinquency; personal credit information; credit provision period; credit & credit card issuance; credit delinquent striking out a record & credit rating. The total variance was 55.86%. 2) Three factors of consumer skills(17-items) were identified: credit delinquency & over-consumption; credit card management; and loss & damage salvation. The total variance was 62.90%. 3) Three factors of consumer attitudes(16-items) were identified: credit delinquency & credit; credit card issuance & use; and credit card management. The total variance was 58.75%.

Keywords

References

  1. 김경자(2002). 대학생들의 신용카드 사용실태와 문제점. 한국신용카드학회 학술세미나 자료집
  2. 권정원ㆍ이기춘ㆍ김정숙ㆍ長嶋俊介(2003). '제주지역 고령자의 소비자교육 프로그램의 방향에 관한 연구'. 대한가정학회지, 41(2), 13-29
  3. 김영신(1991). 소비자문제의 유형별 경험에 관한 연구, 서울대학교 박사학위논문
  4. 김영신(2005). 대학생소비자의 신용카드에 대한 태도 및 재무관리행동, 신용카드 사용행동의 합리성에 대한 인과분석. 한국가정관리학회지 23(5), 15-26
  5. 김정훈(2002). 여대생과 주부의 돈과 신용대한 태도 비교. 대한가정학회지 40(3), 165-175
  6. 김창미.김영신(2005). 대학생소비자의 신용카드 사용행동에 대한 인과분석, 한국가정관리학회지, 23(2), 77-91
  7. 김효정(2005). '대학생소비자의 재무관리 행동에 관한 연구', 대한가정학회지, 43(7), 79-91
  8. 로버트 D. 매닝, 강남규 옮김(2002). 신용카드 제국. 서울: 참솔
  9. 박근주(1990). 박근주(1990). 소비자의 신용카드 사용행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  10. 박순덕(1999). 청소년의 소비자능력과 관련변수, 동국대학교 교육대학원, 석사학위논문
  11. 박동혁.이민규.신희천(2006). 대학생 시간관리 행동척도의 개발과 타당화, 한국심리학회지 18(4), 801-806
  12. 서경의(1997). 대학생소비자의 신용카드 사용행동에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문
  13. 서울 YMCA(2001). 대학생 신용카드 발급 및 사용실태. 조사보고서
  14. 서인주(2009). 대학생의 쇼핑가치에 따른 신용카드인식 및 신용카드관리행동에 관한 연구. 한국자족자원경영학회, 13(2), 129-151
  15. 서인주.두경자(2007). 대학생소비자의 화폐사용 태도와 신용카드에 대한 태도가 재정관리 행동에 미치는 영향. 한국가족자원경영학회지 11(3), 23-43
  16. 서정희(1992). 노인의 소비자사회화에 관한 연구. 소비자학연구. 3(2), 15-28
  17. 어은주.유영주(1995). 가족의 건강도 측정을 위한 척도개발에 관한 연구. 한국가정관리학회지 13(1), 145-156
  18. 이기춘(1985). 소비자능력개발을 위한 소비자교육에 관한 연구. 서울대학교 박사학위논문
  19. 이기춘(1988). 소비자교육학. 서울: 교문사
  20. 이기춘(1999). 소비자교육의 이론과 실제. 서울: 교문사
  21. 이은희(1992). 신용카드 관리행동의 체계론적 영향요인분석. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문
  22. 이학식.임지훈(2008). SPSS 14.0 매뉴얼. 서울: 법문사
  23. 제미경.김영옥(2002). 소비자교육과 관련 변수가 초등학교 학생의 소비자능력에 미치는 영향. 한국가정과교육학회지, 14(3). 25-36
  24. 제미경.김효정.이윤기.박춘영(2000). '초등학생의 소비자 교육 효과분석-소비자능력 평가를 중심으 로-', 추계학술대회 논문발표집, 231-251
  25. 조현철(2003). 구조방적식모델. 서울: 도서출판 석정
  26. 최희진.유영주(2003). 한국형 가족기능도 척도 개발연구, 한국가정관리학회지 21(3), 15-28
  27. 한경미(1992). 시간관리척도 개발에 관한 연구. 가정과학연구 2, 43-55
  28. 한국은행(2009). 2009년 상반기 중 지급결제 동향. 아주경제신문 2009년 8월5일(http://www.ajnews. co.kr)
  29. 한국소비자원(2003). 신용카드 이용현황 및 의식실태. 조사보고서
  30. 황덕순.김미라(1997). '아동의 소비자능력에 관한 연구', 소비자학연구, 8(2), 119-135
  31. 花城利枝子.권정원.김정숙.長嶋俊介(2000). 高齡者の消費者問題と消費者學習に關すゐ 硏究 ,消費者 敎育", 日本消費者敎育學會誌 20, 79-88
  32. 권정원.長嶋俊介(1999). '消費生活相談にみる 日韓 消費者問題の 比較硏究, 消費者敎育', 日本消費者 敎育學會誌, 19, 93-104
  33. 권정원.長嶋俊介(2000). '高齡者の 消費者敎育ニーズ に する日韓比較硏究, ,消費者敎育', 日本消費者 敎育學會誌 20, 153-160
  34. 권정원.長嶋俊介(2001). '購入と處理行動にみる 日韓高消費者の特徵'. 日本家庭學會誌, 52(4), 305-314
  35. 今井光映.中原秀樹(1998). 消費者敎育論. 소비자교육론, 정용선.김병숙.서정희.제미경.서민정(편 저), 서울: 도서출판하우
  36. Braun, B. S.(1979). Consumer economic knowledge of older women. Ph.D. Dissertation, University of Missouri-Columbia
  37. Byrne, B.M.(1998). Structural equation modeling of with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic concepts applications and programming, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  38. Gross, Imma .H., Elizabeth W. Crandall & Marjone M. Knoll(1963). Management for Modern Families(4nd ed), Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N.J.
  39. Hayhoe, C. R., Leach, L. & Turner, P. R.(1999). Discriminating the number of credit cards held by college students using credit and money attitudes. Journal of Economic Psychology, 20, 643-656 https://doi.org/10.1016/S0167-4870(99)00028-8
  40. Hayhoe, C. R., Leach, L. & Turner, P. R, Bruin, M. & Lawrence, F. C.(2000). Differences in spending habits and credit use of college students. Journal of Consumer Affairs 34(1), 113-133 https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2000.tb00087.x
  41. Haney, P.(1991). Consumer Competencies: Critical Issues for the 'pop' National Coaltion for Consumer Education, ed., Consumer protection in the year 2000:Change and Implication, p.5-9
  42. Kaynak, E. Yucelt, U., & MacCregor, R.M.(1986). Attitudinal and behavioral characteristics of american and canadian credit card holders. Journal of Professional Services Marketing, 1(3), 101-119 https://doi.org/10.1300/J090v01n03_08
  43. Motzen. E.(1967). 'Rating of consumer competencies by young women and consumer education experts and implications for consumer education', Journal of Consumer Affairs, 1(1), 67-78 https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.1967.tb00795.x
  44. Owen, S. T.(1976). The development of the test of consumer competencies, Ph.D. Dissertation, Northern Illinois University