Construction of a Blog Network based on Information Diffusion

정보 파급 모델링을 위한 블로그 네트워크 구성

  • 임승환 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 김상욱 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 강규황 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과) ;
  • 도영주 (한양대학교 전자컴퓨터통신공학과)
  • Published : 2009.11.15

Abstract

The independent cascade model has been widely used to analyze information diffusion in the blog world. In this paper, we propose a new method to construct a blog network for applying the independent cascade model to analyzing of information diffusion in a blog world. To construct a blog network, the proposed method establishes the edge between two users and calculates diffusion probabilities between them by analyzing the activities happened between two users. To calculate diffusion probabilities, the method exploits the ratio of the number of documents actually diffused to a specific user to that of documents written for the purpose of being diffused to other blogs. The experimental result using a real world blog data demonstrates that our method reflects actual information diffusion in a blog world better than existing ones.

독립 전파 모델은 블로그 월드 내에서 정보가 파급되는 현상을 분석하기 위해서 널리 이용되는 모델이다. 본 논문에서는 블로그 월드에서의 정보 파급 분석에 독려 전파 모델을 적용하기 위하여 블로그 네트워크를 구성하는 방법을 제안한다. 블로그 네트워크의 구성을 위하여 제안된 방법은 사용자 간의 액션 이력을 분석하여 두 사용자 간의 관계를 설정하고, 두 사용자 간의 파급 확률을 계산한다. 사용자간의 파급 확률을 계산하기 위해서 사용자가 정보의 파급을 의도하고 작성한 게시글들 중에서 실제로 특정 사용자에게 파급된 게시글들의 비율을 이용한다. 실제 블로그 월드의 데이터를 이용하여 정보의 파급 현상을 분석한 결과, 제안하는 기법이 기존의 기법에 비해서 정보의 파급 현상을 충실하게 반영하고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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