Abstract
The purpose of this study using Fuzzy AHP technique as a decision support system is to propose a structured and available decision making process for location selection of large-scale discount stores. The procedure of this study is divided into two parts to estimate the relative weights of evaluation criteria and analyze the sites of some large discount stores. The results of this study can be summarized as follows; First, compared with the other criteria, the population of primary trade area has the most weight, and moreover, there are the number of rival businesses, dimensions of roads, total population, lot size, purchase cost in order of size. Lastly, the sites of six stores are evaluated relatively, then the optimal location is selected, which proves the applicability for decision making process this study suggests.
본 연구는 Fuzzy AHP기법을 의사결정의 방법론으로 이용하여 대형할인점의 입지선정을 위한 구조적이고 활용가능한 의사결정과정을 제시하고자 하였다. 이를 위해서 본 연구의 수행절차는 대형할인점의 입지선정을 위한 평가기준을 선정하여 평가기준간의 상대적인 가중치를 도출한 후, 사례대상지를 선정하고 입지를 실제로 평가하여 최적의 입지를 선정하는 두 단계로 구성된다. 평가기준간의 가중치에 있어서는 1차 상권인구가 가장 높은 가중치를 보였으며, 그 다음으로 경쟁업체수, 인접도로폭, 총인구수, 부지면적, 부지매입비의 순으로 가중치가 큰 것으로 나타났다. 또한 사례대상지인 대형할인점 부지 6개소의 입지현황을 파악하고 입지를 평가하여 최적의 입지를 도출함으로써 본 연구가 제시한 의사결정과정이 실제사례에 적용가능함을 입증하였다.