Abstract
CFRP (carbon fiber reinforced polymer) tendons can be used as an alternative to solve the corrosion problem of steel tendons. Since CFRP tendons are vulnerable to transverse pressure and stress concentration, the conventional anchorage system used for steel tendons can create an unreliable load carrying capacity and may result in a premature failure. Therefore, it is necessary to develop the anchorage system that is well suited for CFRP tendons. There are many types of anchorage systems for CFRP tendons, which can be classified into three types: wedge-type anchorage, bond-type anchorage, and compression-type anchorage. This paper deals with the compression-type anchorage system manufactured through swaging technology. Based on the previous test results performed by the authors, the dimension of anchorage sleeve, the use and non-use of the insert, and the compression pressure on the sleeve have been selected as the major parameters affecting the performance of the compression-type anchorage. Some anchorage sleeves have been tapered to reduce the stress concentration. Test results revealed that the performance of the anchorage system depends mainly on the dimension and the compression pressure. It has been verified that the tapered sleeve can effectively reduce the stress concentration.
CFRP (carbon fiber reinforced polymer) 긴장재는 PS 강연선의 부식문제를 해결하기 위해 대안으로 사용될 수 있다. CFRP 긴장재는 횡방향 압력 및 응력집중에 취약하므로 기존의 PS 강연선에 적용되는 정착시스템의 적용은 조기파괴 등으로 인하여 믿을만한 내하성능을 주지 못한다. 따라서 CFRP 긴장재를 정착하기 위한 알맞은 정착장치의 개발이 필요하다. CFRP 긴장재용 정착구의 주된 형태는 쐐기형, 부착형 및 압착형으로 구분되며 이들 형태는 CFRP 긴장재에서 발생되는 조기파단을 방지하고 국부응력을 적절히 분산시키기 위한 목적으로 개발되고 있다. 본 논문은 CFRP 긴장재를 정착시키기 위해 압착형 정착방식을 적용하여 응력집중을 완화시키기 위해 슬리브 내외경에 변단면을 적용하고, 변단면 길이에 따른 압착형 정착구의 정착성능을 고찰하였다. 실험결과 정착구의 성능은 슬리브 제원과 압착력에 크게 좌우되는 것으로 나타났고, 응력완화구간을 갖는 슬리브는 응력집중을 감소시키는 것으로 나타났다.