Methodologies to Develop Payment Adjustment Regulations for Quality Control and Assurance of Concrete Pavements

콘크리트 도로 포장의 품질 관리 및 보증을 위한 지불규정 개발 기법

  • 김성민 (경희대학교 토목건축대학 토목공학) ;
  • 이석근 (경희대학교 토목건축대학 토목공학) ;
  • 서봉교 (경희대학교 대학원 토목공학과)
  • Published : 2008.09.15

Abstract

This study was performed as part of the development of the payment adjustment regulations for ensuring high performance of concrete pavements. The objectives of this study were to develop the reasonable quality measurement approaches for the implementation of the payment adjustment regulations and to propose the methods to determine the quality dependent pay factors. First, by using the statistics the slab thickness measurement data was analyzed and the methods to determine the allowable measurement errors, the proper measurement spacing, and the selection of the measurement location were proposed. In addition, to suggest the reasonable methods to determine the pay factors, by using the data of the slab thickness and concrete flexural strength, the pay factors based on the PWL(Percent Within Limits) method used in the USA were compared with those obtained considering the normal probability distribution and t distribution. Finally, the most appropriate method to determine the pay factors was proposed.

본 연구는 콘크리트 도로 포장의 고품질을 확보하기 위한 방안으로 지불규정을 개발하는 과정의 일환으로 수행되었으며 지불규정 적용을 위한 합리적인 품질측정방법의 개발 방안을 모색하고 품질에 따라 지불계수를 결정하는 기법을 개발하는 것이 목적이다. 우선 콘크리트 포장의 지불규정 인자인 슬래브 두께에 대하여 통계적인 기법을 이용하여 측정 자료를 분석함으로써 측정자에 따른 읽음오차를 감안하여 지불규정의 기준에 대한 허용오차를 결정하는 방법을 제시하였으며 두께 측정 시 측정 간격 및 위치 등의 측정빈도를 결정하는 방법도 제시하였다. 또한 지불계수를 합리적으로 결정하는 방법을 제시하기 위하여 슬래브 두께와 콘크리트 철강도 등의 지불규정 인자에 대하여 미국에서 사용하고 있는 PWL 방법을 이용한 지불계수를 산정하여 정규분포와 t분포를 이용하여 구한 지불계수와 비교분석함으로써 국내에 적용하기 적절한 지불계수를 산정하는 방안을 제시하였다.

Keywords