Analysis of In-Service Status and Educational Needs of Engineering Faculties

공과대학 교수들의 공학교육 연수실태와 교육요구 분석

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The final goal of this study is to develop the in-service program of engineering education for professors of engineering college. In this study, survey research method using questionnaire was used to engineering professors of universities and junior colleges. The study contents were analysis of in-service status and educational needs for professors of engineering college. Statistical package SPSS for windows, korean edition version 10.0, was used for analysing data. To do it, 97 questionnaire were used finally. Educational needs was divided into engineering teaching method, engineering evaluation method, and engineering basic competancy. Equation suggested by Borich was induced to calculate the educational needs. Results were that educational needs of engineering teaching method and engineering basic competency were high, respectively, but, educational needs of engineering evaluation method was low. It was known that we need to consider the results during in-service program development.

이 연구의 최종 목적은 공과대학 교수들을 위한 공학교육 연수 프로그램의 개발이다. 이를 위하여 대학과 전문대학의 공과대학 교수들을 상대로 질문지를 사용한 조사 연구를 하였다. 연구 내용은 공과대학 교수들의 연수 실태를 분석하고, 교육 요구도를 조사하였다. 자료 분석을 위하여 SPSSWIN (한글판10.0) 통계 패키지를 사용하였다. 최종적으로 자료분석에는 97매의 응답지가 사용되었다. 교육요구도는 공학교수방법, 공학평가방법, 공학기초능력의 세영역으로 나누어 분석하였다. 교육요구도 계산을 위하여 보리치가 제안한 방법에 의한 식을 사용하였다. 연구 결과, 교육요구도는 공학교수방법과 공학기 초능력에서는 높게 나왔으나, 공학평가방법에 대하여는 요구가 낮게 나왔다. 이를 반영한 공학교육 연수 프로그램 개발이 필요할 것이다.

Keywords

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