Case Study on Free Market in front of Hongik University: Store Based on New Experiential Value

경험적 가치기반의 매장에 관한 Ethnography: 홍대 앞 프리마켓(free market)을 중심으로

  • Yoo, Chang-Jo (Department of Business, Dongguk University) ;
  • Kim, Min-A (Department of Psychology, Korea University)
  • Published : 2007.07.31

Abstract

This study introduces 'Free Market' that was recently developed in front of Hongik university. 'Free market', as a place for transactions for art products produced by artists or prospective artists, is held regularly every Saturday in front of Hongik university. This study collected data through in-depth interviews with participants and participant observations at the market to analyze the success factors of 'Free Market'. We described development process, unique characteristics of 'Free Market' and new experiential values that the market provide to the participants. This free market was introduced as roadside stand in the middle of 1990s when some artists started selling their works. It passed through the growth stage after it staged the event that had mixed characteristics of 'flee market' and 'art market' at local festivals in 2001. In 2002 Sin-Chon culture forum directedculture-oriented market and the market has been developed as a current 'Free Market'. Recently 'Free Market' is comprised of steps, artists, and customers who voluntarily participated in the market. The market is held regularly every Saturday and provide various types of programs for the participants. Major characteristics of this free market were summarized as 'complex space' and 'role transition', and these characteristics provided the participants new experiential values such as 'freedom', 'emergent experiences', 'social interaction' and 'hero of festivals' through the participant role. We interpret that 'Free Market' has been successfully settled down as a new type of retail store based on these new experiential values. Therefore, this case provides very useful implications that unique experiential values that a store provides to the customers can be major sources of store competitive advantages.

본 연구는 최근 홍대 앞에서 정착되어 발전하고 있는 프리마켓을 소개한다. '프리마켓'은 작가나 작가 지망생들이 만든 예술적 창작품들이 거래되는 장소로 홍대 앞 놀이터에서 매주 토요일 열리는 장터이다. 본 연구는 프리마켓이라는 새로운 거래형태의 개념도출 및 설명을 위하여 프리마켓 구성원들과의 심층면접과 매장에서의 참여관찰을 통하여 자료를 수집하였고, 이를 토대로 프리마켓의 성장과정, 고유한 특징과 매장이 구성원에게 제공하는 새로운 경험적 가치를 정리하였다. 프리마켓은 90년대 일부 작가들이 길가에서 예술적 창작품들을 판매하기 시작하면서 자생적 노점상의 형태로 출발하였고, 2001년 벼룩시장과 예술시장의 성격이 혼합된 이벤트성 축제행사가 열리면서 성장의 기회를 갖게 되었으며, 2002년 신촌 문화포럼이 문화 중심의 시장을 기획하면서 지금의 프리마켓으로 발전되어 왔다. 현재 프리마켓은 자발적으로 참여하는 스텝, 참여 작가 및 일반 고객이 구성원이 되어 다양한 행사가 매주 토요일 정기적으로 개최된다. 프리마켓의 고유한 특징은 복합공간성과 역할의 무경계성으로 요약되고, 이러한 공간적 특징은 마켓에 참여하는 모든 구성원에게 자유로움, 경험의 비예측성, 사회적 교류, 참여적 역할을 통한 축제의 주인공이라는 새로운 경험적 가치를 제공하고 있다. 본 저자들은 이러한 가치를 기반으로 프리마켓이 새로운 매장 형태로 정착될 수 있었던 것으로 해석하였다. 따라서 본 연구는 프리마켓이라는 새로운 매장형태가 고객에게 고유한 경험적 가치를 제공한다는 의미를 도출하였고, 본 사례는 이러한 매장에서 고객에게 제공하는 고유한 경험적 가치가 향후 매장 경쟁력의 주요 원천이 될 수 있음을 시사하고 있다.

Keywords