A study on the effects of intangible assets in resort condominium on the management performance

휴양콘도미니엄의 무형자산이 경영성과에 미치는 영향

  • Published : 2007.10.31

Abstract

Traditionally intangible assets have been neglected in measuring management performance in the area of business. However as knowledge based times is coming, the importance of intangible assets have been evermore attentive then before. The purpose of the study is to explore the relationship between management performance and intangible assets of resort condominium in Korea. This paper categorizes intangible assets into customer relations asset, cooperative business partner asset, and service operations competence based asset and find relationship between these assets with management performance.

본 연구는 휴양콘도미니엄의 무형자산이 시장경쟁력 및 재무성과에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위하여 콘도미니엄이 가지는 서비스산업의 특성을 고려하여 외부적 무형자산을 브랜드자간, 그리고 고객관계자산으로, 내부적 자산은 인적자산, 서비스운영자산으로 구분하여 총 9개의 변수로 무형자산을 재구성하여 측정하였다. 국내 주요 콘도미니엄을 대상으로 자료수집을 하였으며 측정척도의 신뢰성을 검증하고 요인분석(factor analysis)을 통해서 인적자산, 고객관계자산, 서비스운영자산, 그리고 브랜드자산의 요인구조를 도출하였다. 요인화된 자산변수와 경영성과로서 시장경쟁력과 재무성과와의 영향관계를 분석하였다. 분석결과의 내용을 보면 대체적으로 무형자산이 높을수록 콘도미니엄의 시장경쟁력과 재무성과가 높게 나타난 것을 알 수 있다. 다만 재무성과에 있어서 브랜드자산과 서비스운영자산이 영향을 미치지 알고 있는 것으로 분석되었다.

Keywords