Analysis of Research Methodologies and Contents of Papers in Journal of Engineering Education Research

'공학교육연구' 논문들에 대한 연구방법론과 내용의 분석

  • Kim, Jin-Soo (Dept. of Technology Education, Korea Nat'l Univ. of Ed.)
  • 김진수 (한국교원대학교 기술교육과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

The Korean Society for Engineering Education (KSEE) was founded in 1994, and the Journal of Engineering Education Research has published since 1998. The purpose of the study was to analyze the research methodologies and contents for all 126 papers which were published from 1998 to 2005. A statistical package SPSS(ver. 15.0) was used to analyze the coding data of all papers. The research contents were as follows: (1) A classification of the number of papers published according to year and researcher features (gender, institution, major field, number of authors, etc) was performed, (2) The analysis of research methodologies and contents of the papers published was performed, (3) Strategies to improve the quality of the journal were suggested by discussion from the analysis results. The results showed that the development research method was used most frequently, most papers were mode by major scholars of electrical and electronic engineering and scholars of Yonsei University made the most papers. In order to use the survey research method, the sampling methods were mainly used by total number, purposive, convenience, stratified sampling method, etc, questionnaire was used of 89.5%, descriptive statistics of frequency/% was used of 50%. To conduct the experimental research method, the models of nonequivalent groups posttest-only design and one-group pretest-posttest design were adopted, respectively. Finally, research strategies and new direction for improving the engineering education journal's papers at the section of discussion and suggestion were suggested.

한국공학교육학회는 1994년에 설립되었으며 공학교육연구 논문지는 1998년부터 발행되고 있다. 이 연구의 목적은 1998년부터 2005년까지 발행된 126편의 모든 논문들에 대한 연구 방법론과 내용을 분석하는 것이다. 모든 논문의 내용을 분석하여 코딩한 후 SPSS(버전 15.0)로 통계 처리하였다. 연구의 내용으로는 연도별 발행 논문수 실태와 연구자의 특성(성별, 소속기관별, 전공분야별, 저자 수 등)에 대하여 분석하였고, 또한 게재된 논문들의 연구방법론과 내용에 대하여 분석하였으며, 이 분석된 내용을 바탕으로 논의를 함으로써 논문지의 개선 방안을 모색하였다. 연구 결과로서 연구자들은 개발 연구 방법을 가장 많이 사용하였고, 전기전자전공의 논문이 가장 많았으며, 논문의 저자 수는 연세대가 가장 많았다. 조사 연구에서는 전수 조사, 목적 표집, 임의 표집, 유층 표집, 기타의 방법으로 표집을 하였고, 논문의 89.5%가 설문지를 사용하였고, 논문의 50%가 빈도/%의 기술 통계 방법을 사용하였다. 실험 연구에서는 이질집단 사후검사 설계와 단일집단 전후검사 설계 모형을 사용하였다. 끝으로 논의 및 제언 부분에서는 공학교육연구 논문지의 질적 개선을 위한 연구 방법론의 개선점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강소연, 조형희, 홍종일, 김의준, 박성은(2005). 공학교육에서의 PBL 수업의 효과 연구. 공학교육 연구, 8(2), 24-34, 한국공학교육학회
  2. 강진령 편저(2005). APA 논문 작성법. 양서원
  3. 권순달(2000). 교육연구의 이해. 양서원
  4. 김경배(2001). 교과교육론. 학지사
  5. 김명랑, 윤우영, 이경훈(2004). 학습 성과 만족도 분석. 공학교육연구, 7(1), 74-78, 한국공학교육 학회
  6. 김석우(2002). 교육연구법, 학지사
  7. 김용호(1992). 공업계고등학교의 수업과 그 의미에 관한 문화기술적 연구. 박사학위논문, 한양대
  8. 김정환(2000). 교육연구 및 통계방법. 원미사
  9. 김종서(1998). 교육연구의 방법. 배영사
  10. 김진수(2005). 공업교육연구법과 SPSS. 서울: 웅보출판사
  11. 김진수, Jennifer Mullin, Vinod Lohani (2007). 미국 버지니아텍 공대 신입생에 대한 '지속가능 에너지 설계' 프로젝트 수업의 효과.공학교육연구, 10(1), 60-76, 한국공학교육학회
  12. 김헌수(1997). 현장교육연구법. 재동문화사
  13. 김현철(2000). 표본의 추출과 분석. 교육과학사
  14. 나덕주(2000). 산업체에서 바라본 대학 교육의 방향. 공학교육과 기술, 7(1), 27-31, 공학교육학회
  15. 노태천(1997). 동양의 기술관과 공학(기술)교육의 방향. 공학기술, 4(1), 24-30, 한국공학교육학회
  16. 노형진(2004). 한글 SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석. 형설출판사
  17. 류창렬(1998). 교육연구기법. 배영사
  18. 류청산(2000). SPSS와 교육연구. 형설출판사
  19. 박도순 역(1989). 문항작성방법론. 서울:중앙교육진흥연구소
  20. 박도순(2002). 교육연구방법론. 문음사
  21. 배규한, 이기재(2003). 통계조사방법론. 한국방송통신대학교 출판부
  22. 서울대학교 교육연구소 편(1994). 교육학용어사전. 도서출판 하우
  23. 성태제(2000). 타당도와 신뢰도. 양서원
  24. 성태제(2002). 교육연구방법의 이해. 학지사
  25. 손소영(2003). 국제화 시대의 국내 공학교육 전략. 공학교육과 기술, 10(3), 4-4, 한국공학교육학회
  26. 송인섭(2001). 통계학의 기초. 학지사
  27. 윤영선(2000). 상관분석. 교육과학사
  28. 오성삼(2002). 메타분석의 이론과 실제. 건국대학교 출판부
  29. 이기재(2003). 표본조사론. 강의용 테이프 20개. 한국방송통신대학교 출판부
  30. 이용숙 김영천 편(2002). 교육에서의 질적연구. 교육과학사
  31. 이은웅(1999). 공학교육 개혁을 위한 제안. 공학교육과 기술, 6(1), 32-36, 한국공학교육학회
  32. 이종성(2001). 델파이 방법. 교육과학사
  33. 이종승(1995). 교육연구법. 배영사
  34. 장상호(1985). 행동과학의 연구 논리. 교육출판사
  35. 조벽(2003). 미국 공학교육의 변화 방향: ABET EC2000이 양성한 색다른 엔지니어. 공학교육과 기술, 10(2), 72-84, 한국공학교육학회
  36. 최지연(2006). 초등학교 실과 '우리 생활과 목제품' 단원 수업의 조직 및 교사와 학생의 상호 작용. 박사학위논문, 한국교원대학교
  37. 함승연, 노태천(2004). 전문대학 공학기술교육 프로그램 인증제 도입의 필요성과 주요 외국의 운 영 사례. 공학교육연구, 7(1), 51-63, 한국공학교육학회
  38. Anderson, J. (1997). Content and text analysis. In Keeves, J. P. (eds.). Educational research, methodology and measurement: An international handbook. New York: Pergamon
  39. APA (2005). Publication manual of the Americian Psychological Association (5th ed.). Washington D.C
  40. ASEE (2003). Profiles of engineering & engineering technology colleges. ASEE
  41. Best, J. W. & Kahn, J. V. (2003). Research in education (9th ed.). Pearson Edu. Inc
  42. Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago: Rand McNally & Company
  43. Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing (5th ed.). Harper & Row Pub
  44. Crowl, T. K. (1996). Fundamentals of educational research (2nd ed.). McGraw-Hill Co
  45. Dillman, D. A. (1999). Mail and internet surveys: The tailed design method (2nd ed.). John Wiley & Sons Inc
  46. Fisher, R. A. (1971). The design of experiments (9th ed.). New York: Hafner
  47. Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.). McGraw-Hill Higher Education
  48. Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). Pearson Education Inc
  49. Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application (6th ed.). Prentice-Hall Inc
  50. Howell, D. C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.). Thomson Wadsworth
  51. Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2000). Foundations of behavioral research (4th ed.). Harcourt College Publishers
  52. Keeves, J. P. (1997). Educational research, methodology and measurement: An international handbook. New York: Pergamon
  53. Kirk, R. E. (1995). Experimental design: Procedures for the behavioral sciences (3rd ed.). Pacific Grove, CA
  54. McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2001). Research in education (5th ed.). Longman
  55. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education (2th ed.). San Francisco: Jossey-Bass Publishers
  56. Miyazaki, Yasuo (2007). EDRE 6644-Advanced research design & methodology: Lecture Note(대학원, 교육연구와 평가전공), Virginia Tech
  57. Nesbary, D. (1999). Survey research and the world wide web. Allyn & Bacon
  58. Rea, L. M., & Parker, R. A. (1997). Designing and conducting survey research (2th ed.). San Francisco: Jossey-Bass
  59. Wiersma, W. (2000). Research method in education (7th ed.). A Pearson Education Co