Journal of the Economic Geographical Society of Korea (한국경제지리학회지)
- Volume 10 Issue 2
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- Pages.211-222
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- 2007
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- 1226-8968(pISSN)
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- 2713-9115(eISSN)
A Critical Assesment on the Shin-hwal-ryuk Policy as a New Regional Development Policy in Korea
신활력사업계획 수립 및 추진과정에 대한 평가와 개선 방안
- Lee, Jong-Ho (School of Social Studies Education, Gyeongsang National University)
- 이종호 (경상대학교 사범대학 사회교육학부 지리)
- Published : 2007.06.30
Abstract
This paper aims to evaluate the new regional development policy which is entirely focused on the lagging rural regions in Korea. The new regional development, called the shin-hwal-ryuk policy is to reflect the radical change in the idea and philosophy of rural development. Although traditional rural development policies were top-down-based and physical infrastructure-centered, the new rural development policy idea is based on bottom-up and soft infrastructure which is related to the promotion of regional innovation capacities. However, it is revealed that the new rural policy involves a variety of problems in the process of establishing and making progress the policy plan in a local level. In the operating process of the policy plan, the central government has shown too quick-tempered for achieving visible outcomes, while many of local government suffer from the lacks of professional capabilities to carry out the plan. I see that as a result of the mixture of these problems the new policy is regarded as 'passively localized process' by the central government rather than 'actively localizing process' by the region for building regional innovation capacity.
신활력사업은 전국 234개 지방자치단체 가운데 인구, 재정, 산업 등의 지표를 바탕으로 낙후된 하위 30%에 해당하는 70개 시 군의 혁신역량을 제고하고 지역에 새로운 활력을 불어넣는다는 취지로 시작된 새로운 낙후지역발전정책이다. 그러나 신활력사업계획의 수립과정은 지역혁신에 기초한 지역발전 논리나 거버넌스 구축 과정을 충실히 반영하지 못한 것으로 평가된다. 신활력사업은 그 취지 상 지역 스스로 지역의 주도하에 숙의(熟議) 민주주의(deliberative democracy)를 통해 사업을 추진해야만 한다. 그러나 실제 추진 과정에서 진정한 의미의 자율적 지방화의 성격을 띠기보다는, 지역을 믿지 못하고 성과에 집착하는 조급한 중앙정부에 의한 타율적 지방화의 모습이 노정되고 있다. 이러한 점에서 신활력사업계획 수립 및 추진과정은 능동적으로 지방화를 하기 보다는 수동적으로 지방화를 당하는 측면이 적지 않다고 평가된다. 본 연구는 이러한 문제의식 하에 신활력사업계획의 수립 및 추진과정을 비판적으로 평가하고, 이를 토대로 앞으로의 개선 방향을 제시한다.
Keywords