사회과 수업에서 집단탐구 협동학습 방법이 중학생의 학습태도에 미치는 영향

The Effects of Cooperative Group Investigation Method in Social Studies Classes on the Middle School Students' Academic Attitude

  • 발행 : 2007.10.31

초록

본 연구는 사회과 교수 학습에서 여러 협동학습 모형 중 GI 협동학습과 전통적 경쟁학습이 학생들의 학습태도에 미치는 영향을 비교 분석함으로써 특정 교수 학습 방법의 효율성을 탐색 해보려는데 그 목적이 있다. 지방 중소도시에 소재한 중학교 1학년을 대상으로 비교집단과 실험집단을 설정하고 일정 기간에 걸쳐 전통적 경쟁학습과 GI 협동 학습 모형을 투입 적용하였다. 두 그룹으로 나누어 한 그룹에 대해서는 실험수업을 적용한 후 t 검증을 통해서 각 수업모형별 학습태도 변화 여부를 확인하였다. 결론적으로 GI 협동학습은 전통적 경쟁학습보다 학생들의 학습 태도에 있어 긍정적 변화를 유도하는 것으로 나타났다. 이러한 변화는 GI 협동학습의 학습활동 과정에서 필연적으로 수반되는 학습에 대한 자신감 증진, 사회 교과에 대한 인식 변화, 집단 구성원간의 긍정적 상호작용 및 언어적 교류가 그 중요한 요인으로 작용한 결과로 보인다.

The purpose of this paper is to investigate if any effects of GI cooperative learning method, which is compared to the effects of traditional competitive teaching-learning method on the students' academic attitude in middle school social studies classes. Conclusively, it is asserted to be a much more effective teaching-learning method. Some statistical evidences were gathered by questionnaire method just after the experimental classes being applied for a semester to the 241 first year middle school students in a small city. Using the t-test procedure, it is conformed that GI cooperative learning method can draw much more positive changes in the academic attitude of the students. In short, such positive changes in student's academic learning attitude can be related with the increase of self-trust in learning processes, the change in the conception of the subject, and the spontaneous interaction and verbal communication among the group members.

키워드