Strategies Used by Young Children in Weight Measurement Tasks

$4{\sim}6$세 유아의 무게 측정전략 발달에 관한 연구

  • Published : 2007.08.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the weight measurement tasks according to children's ages and whether 4-to 6-year-old children use proper measurement equipment to measure weight. The study subjects were 105 preschool children: 37,38, and 30 4-, 5-, and 6-year-old children, respectively. The results showed that young children use 3 to 4 strategies. They used a strategy to estimate objects visually on the first step in measurement by direct comparison. On the second step, in measurement by nonstandard unit, they held up objects with one hand or two hands. That is, two strategies were shown in measuring objects with hands in this second step. On the third step, which is measured by standard unit, they used a strategy to choose the equal arm balance out of suggested measurement equipment.

Keywords

References

  1. 김지영(2004). NCTM의 수학교육내용기준에 근거한 유아수학능력 평가도구 개발. 원광대학교 대학원 박사학위논문
  2. 박승순(2000). 그림책을 통한 통합적 수학활동이 유아의 측정개념발달에 미치는 효과. 서해대학논문집 23, 303-330
  3. 양승희, 조인숙(2001). 유아의 측정능력과 수학적 개념 및 문제해결능력의 관계에 관한 연구 -길이, 면적, 부피에 관하여-. 열린유아교육연구, 5(3), 103-122
  4. 이경우, 홍혜경, 신은수, 진명희(2000). 유아 수학교육의 이론과 실제. 서울: 창지사
  5. 이영자, 이기숙, 이정욱(2003). 유아 교수.학습 방법. 서울: 창지사
  6. 이정욱(2003). 미술교육과 수학교육의 통합적 접근이 유아의 기하도형 이해에 미치는 영향. 덕성여대 논문집, 32, 101-119
  7. 이정욱, 오애순(2002). 3, 4, 5세 유아의 크기 비교 능력 및 전략. 아동학회지, 23(4), 21-33
  8. 이정욱, 유연화(2007). 유아수학교육. 서울: 정민사
  9. 이정욱, 이혜원(2004). 아동의 사각형 면적 측정 전략에 관한 연구. 아동학회지, 25(1), 13-29
  10. 전희영(2001) 유아의 측정능력에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문
  11. 최혜진(2003). 유아수학능력검사개발연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  12. 홍혜경(2004). 유아 수학능력 발달과 교육. 경기도: 양서원
  13. 홍혜경, 이정욱, 정정희(2004). 유아수학능력 및 수학교육의 연구동향. 유아교육연구, 24(7), 227-261
  14. Clements, D. H.(1999). Teaching length measurement: Research challenges. School Science and Mathmatics, 99(1), 5-11 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17440.x
  15. Clements, D. H.,(2004). Major themes and recommendations. Clements D. H. & Sarama J.(Eds.). Engaging young children in mathmatics: Standards for early childhood mathematics education. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Pub. 7-72
  16. Clements, D. H., Swaminathan, S., Hannibal, M. A. Z., Sarama., J.(1999). Young children's concept of shape. Journal for Research in Mathematics Education, 30(2), 192-212 https://doi.org/10.2307/749610
  17. Copland, R. W.(1984). How children learn mathematics: Implication for Piaget's research(4th ed.). New York: Macmillan
  18. Dehart, G. B., Sroufe, L. A., & Cooper, R. G.(2000). Child Develpoment.(4th ed). NY: McGraw-Hill
  19. Haylock D., & Cockburn A.(2003). Understanding mathematics in the lower primary years -a guide for teachers of children 3-8(2nd ed.). London: Paul chapman publishing
  20. Murphy E.(2004). A mathematical measurement mystery. Teaching Children mathematics, 11(2), 54-61
  21. National Council of Teachers of Mathematucs(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM. Ch 3, 4
  22. Piaget, J., Inhelder, B., & Szeminska, A.(1960). The child's conception of geometry. New York: Norton
  23. Schwartz, S.(1995). Developing power in linear measurement. Teaching Children mathematics, March, 412-416
  24. Siegler, R. S.(1998). Children's thinking.(3rd ed.). Upper saddle River, NJ: Prentice-Hall
  25. Thompson, L.(1997). Teaching and learning early number. Buckingham: Open University. 이지현 역(2002). 어린이 수학교육. 서울: 정민사