DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on the Effect of Reading Methods on the Tendency of Creative Ability and the Self-Directed Learning Ability of Children

독서방식이 아동의 창의력과 자기주도적 학습능력 성향에 미치는 영향 비교 연구

  • 조미아 (중랑구립면목정보도서관)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

The Purpose of this study is to investigate how the different types of reading method of contrary concept : between "oral reading" and "silent reading", between "intensive reading" and "extensive reading", between "thorough reading", "selective reading", influence on the tendency of the creative ability and the self-directed learning ability. This study was collected using 2 classes of 6th-grade 62 children of an elementary school. The influences according to reading methods on creative ability and the self-directed teaming ability analysis were as follows : "Oral reading" more than "silent reading", "intensive reading" more than "extensive reading" had a significant influence on the creative ability and the self-directed learning ability. Out of reading methods, "selective reading" and "thorough reading" had no significant influence, or had negative factors on the creative ability and the self-directed learning ability.

본 연구는 음독과 묵독, 다독과 정독, 발췌독과 통독의 각 상대적 개념의 독서방식이 창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 영향을 비교하여 어떤 차이가 있는지 파악하기 위한 것이다. 창의력과 자기주도적 학습능력을 검증하기 위해 초등학교 6학년 2개 반 어린이 62명을 대상으로 창의력과 자기주도적 학습 특성 검사지 결과와 질문지로 조사한 독서방식을 사용하여 비교 분석하였다. 연구 결과 창의력과 자기주도적 학습능력 성향에 영향을 주는 독서방식은 묵독보다 음독이 영향을 미치는 요인이며 다독보다는 정독이 더 많은 영향을 미치는 요인인 것으로 나타났다. 한편 발췌독과 통독은 영향을 미치지 못하거나 부정적인 영향을 미치는 요인인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 망구엘, 알베르토. 2000. '독서의 역사', 서울 : 세종서적
  2. 김원자. 2004. '인지전략 자기주도학습과 메타인지전략 자기주도 학습 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습 능력 향상에 미치는 영향'. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원
  3. 박승기. 1969. 음독과 묵독이 읽기능력에 미치는 영향에 관한 비교 연구. '새국어 교육', 13(1): 14-36
  4. 박영민. 2003. 독서의 발달과 음독에서 묵독으로의 이행. '국어교육', 111: 59-86
  5. 박화엽. 1982. 일반독서교육과 속독교육의 비교연구, '서원대학교 논문집', 11: 143-162
  6. 왕문용. 1981. 읽기 지도의 개선방안 : 음독과 묵독문제, '국어교육', 38: 185-196
  7. 이기훈. 2001. 독서의 근대, 근대의 독서. '역사문제연구', 7: 11-71
  8. 조미아. 2006. '창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 독서교육의 영향에 관한 연구'. 박사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과
  9. 조현옥. 2004. '초등학교 다독학생들의 독서요인에 관한 연구'. 석사학위 논문, 전북대학교 교육대학원, 교육학과 사서교육 전공
  10. 천정환. 2002. '한국 근대 소설 독자와 소설 수용 양상에 대한 연구'. 박사학위논문, 서울대학교 대학원, 국문학과
  11. 최대호. 1990. '속독훈련이 독서능력 및 학습태도에 미치는 영향'. 석사학위 논문, 고려대학교 교육대학원, 교육학과 상담심리 전공
  12. 최인수, 이종구. 2004. '창의력 검사 : 창의력 계발을 위한 창의력검사의 이해와 활용'. 서울: 가이던스
  13. 하옥선. 2002. '수준별 독서 활동이 자기주도적 학습에 미치는 효과'. 석사학위논문, 부산대학교 교육대학원, 초등교육과
  14. 한복희. 2003. 초등고학년의 독서부진아에 대한 독서치료 사례연구, '한국문헌정보학회지', 37(2): 303-318
  15. 황경원. 2004. '독서력 향상을 위한 속독교육'. 석사학위 논문, 건국대학교 교육대학원, 교육학과 국어교육 전공
  16. 황동수. 1987. '독서속도 개발에 대한 실험연구'. 석사학위 논문, 고려대학교 교육대학원, 교육학과 교육방법 전공
  17. Elgart, D.B. 1978. 'Oral reading, silent reading and listening comprehension: A comparative study.' Journal of Reading Behavior, 10: 203-107 https://doi.org/10.1080/10862967809547270
  18. Flectcher, J., & Pumfrey, P.D. 'Differences in text comprehension amongst 7-8- year-old children.' School Psychology international, 9(5): 133-145
  19. Guglielmino, L. M. 1977. Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale. Ph.D. diss., the University of Georgia
  20. McCallum, R.S., Sharp, S., Bell, S.M., & George, T. 2004. 'Silent versus oral reading Comprehension.' Psychology in the Schools, 41(2): 241-246 https://doi.org/10.1002/pits.10152
  21. Printer, Rudolf & Gilliland, A. R. 1916. 'Oral and silent reading.' Journal of Educational Psychology, 7(4): 201-212 https://doi.org/10.1037/h0072173
  22. Wilkinson, Andrew George. 1991. A Micro-Experimental Analysis of Silent Read- ing in Small Group Guided Reading Lessons. Ph.D. diss., University of Illinois at Urbana-Champaign
  23. Wright, G., R. Sherman, and Timothy B. Jones. 2004. 'Are Silent Reading Behaviors of First Graders Really Silent?' Reading Teacher, 57(6): 546-553