국가수준의 교육과정과 연계한 정보활용교육과 도서관활용수업의 제도화

Institutionalization of Information Literacy Instruction and Library Assited Instruction Considering National Level Curriculum

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 발행 : 2007.03.30

초록

본 연구는 국가수준의 교육과정에 정보활용교육을 위한 "도서관과 정보활용" 교과를 삽입하고, "도서관과 정보활동" 교과의 교육과정에 도서관활용수업 및 도서관협력수업에 관한 사항을 명시함으로써 정보활용교육과 도서관협력수업을 제도적으로 정착시킬 수 있는 방안을 제시하였다. 제7차 교육과정의 교과별 교육과정에 맞춰 교과의 성격, 교과의 목표, 내용 체계, 교수-학습 방법, 평가 방법, 도서관협력체계 등 6개 항목으로 나누어 도서관협력수업을 포함한 "도서관 정보활용" 교과의 교육과정 시안을 제시하였다.

This study is supposed to institutionalization's strategies of information literacy instruction(LAI) and library assited instruction considering national level curriculum. The national level curriculum is composed five elements with subjects matter's goal, objects, instructional contents, teaching & learning method, evaluation. Supposed curriculum added cooperative system 'library and information use' subject between other subject, it composed of total 6 elements.

키워드

참고문헌

  1. 김학수, '제도화 이론의 성격과 의미에 관한 시론.' 산업경영, Vol.9(1986), pp.145-163
  2. IFLA. UNESCO. IFLA/UNESCO School Library Manifesto : The School Library in Teaching and Learning for All, 1999. [cited 2007. 1. 10]
  3. 日本 學校圖書館法. (昭和28年 法律第185号制定, 平成15年 法律第117号改正), 第2條
  4. 한국도서관협회 도서관기준작성특별위원회 편, 2003년판 한국도서관 기준 (서울: 한국도서관협회, 2003), pp.71-72
  5. Norberg, K., 'The Role of the Media Professional in Education,' Audiovisual Instruction, Vol.12(1967), pp.1026-1029
  6. Troutner, J. A., The Media Specialist, the Microcomputer, and the Curriculum (Littleton, Colo.: Libraries Unlimited, 1983), p.82
  7. Turner, P. M. 'Instructional Design Competencies Taught at Library Schools,' Journal of Education for Librarianship, Vol.22(Spring 1982), pp.276-282
  8. Royal, S. ' Instructional Design: Are School Library Media Specialists Really Changing? (Part 1),' Arkansas Libraries, Vol.40(Sept. 1983), pp.8-18
  9. Ahlers, E. E. 'Developing Library Skills-Whose Responsibility?' School Activities and the Library (1958),pp.1-2
  10. Vandergrift, K. E. The Teaching Role of the School Media Specialist (Chicago: American Library Assn., 1979), p.10
  11. Haycock, C. A. ' Cooperative Program Planning: A Model that Works,' Emergency Librarian, Vol.16 No.2 (1988), pp.29-38
  12. Oberg, Antoinette, ' The School Librarian and the Classroom Teacher: Partners in Curriculum Planning. In Haycock K.,' Foundations for Effective School Library Media Programs (Greenwood, Colorado: Libraries Unlimited, 1999), pp.167 -174
  13. 이병기, '학교도서관 정보활용교육의 범위와 계열 설정에 관한 연구' 한국비블라아학회지, Vol.16, No.1(2005), pp.45-74
  14. 이병기, '학교도서관과 교육과정의 통합 전략에 관한 연구' 한국문헌정보학회지, 제39권, 제2호 (2005), pp.85-105
  15. 이병기, 정보활용교육론 (경기 고양: 조은글터, 2006), p.260
  16. American Library Association and Association for Educational Communications and Technology, Information Power: Building Partnerships for Learning (Chicago and London: AASL: AECT, 1998),pp.58-73
  17. 이병기, 학교도서관과 교육과정의 통합 전략에 관한 연구. op. cit., pp.85-105
  18. North Carolina State Board of Education. NC Standard Course of Study. K-12 (North Carolina : State Board of Education‘ 2006). [cited 2007. 1. 10]
  19. North Carolina State Board of Education, Information Skills Standard Course of Study. K-12 (North Carolina: State Board of Education, 1999). [cited 2007, 1. 10]
  20. Department of Education, State Board of Education, Academic Content Standards, 2002. [cited 2007. 1. 10]
  21. State Board of Ohio Department of Education, Library Guidelines, 2003. [cited 2007. 1. 10]
  22. 초 · 중등교육법(법률 제 07120호). 제 23조
  23. 이병기, 정보활용교육론 .op. cit., p.49
  24. 교육인적자원부, 초등학교 교육과정: 중학교 교육과정: 고등학교 교육과정 (서울 : 동자원부. 1997)
  25. 이병기, 정보활용교육론 . op. cit.. pp.256-259
  26. 이병기, 학교도서관 정보활용교육의 범위와 계열 설정에 관한 연구. op. cit., pp.45-74